El Consell de Mallorca vol fer un enllaç nou per evitar col·lapses al Coll d’en Rabassa
La solució definitiva als embossos que ha generat FAN Mallorca ha de ser el tram I de la via connectora
PalmaEl Consell de Mallorca es planteja construir un nou enllaç provisional cap al Coll d’en Rabassa a l’autopista Palma-Llucmajor per tal d’evitar el col·lapse que s’hi genera des de l’obertura de FAN Mallorca Shopping, el centre comercial propietat de Carrefour que va inaugurar-se a finals de setembre.
La solució no seria definitiva, ja que, en principi, serà el tram I de la via connectora el que s’encarregarà de gestionar el trànsit d’aquella zona. No obstant això, queden com a mínim tres anys perquè estigui acabat i, després d’haver-se vist obligats a tancar durant dues setmanes la sortida número 6 de l’autopista (que duu al centre comercial), la institució insular vol trobar-hi una resposta més ràpida.
Tant el Consell de Mallorca com la Delegació del govern i l’Ajuntament de Palma consideren prioritari, d’una banda, garantir l’accés a l’aeroport i, de l’altra, evitar les molèsties ocasionades als veïns del Molinar i el Coll d’en Rabassa pel tancament de la sortida cap a les seves barriades.
Des de la institució insular expliquen que es tracta d’una operació complicada, ja que a les zones on podria fer-se l’enllaç nou hi ha cases. No obstant això, s’ha trobat un terreny un poc abans de la sortida actual que podria utilitzar-se i, “si pot fer-se, es farà”.
Dijous vespre van reunir-se representants del Consell de Mallorca, de l’Ajuntament de Palma i dels veïns dels dos barris afectats i van decidir que seran les associacions veïnals les que s’encarregaran de demanar al propietari del solar que cedeixi temporalment l’espai per fer-hi l’enllaç: “Suposam que serà molt difícil, però ho intentarem”, explica Joan Forteza, president de l’Associació de Veïns del Coll d’en Rabassa.
També serien necessaris estudis topogràfics i de viabilitat per construir l’enllaç, cosa que fa suposar al Consell que és possible que l’obra no pugui fer-se amb la velocitat necessària. En qualsevol cas, el tram I de la via connectora està encara enfora de ser una realitat: ara mateix està en marxa un procés de licitació per trobar una empresa que dediqui nou mesos a redactar el projecte i, una vegada adjudicat, l’empresa que dugui a terme l’obra tindrà dos anys per finalitzar-la.
L’enllaç nou, situat entre el Coll i el Molinar, entraria al Coll d’en Rabassa pel carrer Guasp, i els veïns van proposar que, si es fa, sigui una entrada només per a residents de la zona, perquè és una via estreta i podrien crear-s’hi embossos.
Per Joan Ferrer, regidor de Mobilitat, la reunió havia de servir per donar informació als veïns i explicar-los que a partir d’ara els talls a la sisena sortida de l’autopista s’efectuaran només davant situacions de col·lapse, i que els equips de govern actuals es van trobar “la decisió (de construir el centre comercial) ja presa i ara s’ha d’intentar pal·liar els efectes que ha produït”.
Sobre aquest aspecte també es mostra crítica Mercedes Garrido, consellera insular de Territori i Infraestructures, qui considera que la llicència a FAN Mallorca Shopping no s’hauria d’haver concedit sense que “la mobilitat estigués garantida” i donant per descomptat que la via connectora estaria finalitzada, ja que ara és l’administració la que ha de solucionar el problema.