Una via verda plena d’errades
Els veïns i els ajuntaments descobreixen les mancances del projecte amb les obres en marxa
Manacor.El Govern va començar fa poc més d’un mes les obres d’adequació de la via verda entre Manacor i Artà, que han de convertir el traçat ferroviari inacabat en un itinerari ambiental que pretén integrar-se en el paisatge natural del Llevant de Mallorca. Els batles de Manacor, Sant Llorenç, Son Servera i Artà, els municipis per on passarà la via verda, estan en contra d’aquest projecte perquè “apostam per acabar i electrificar la línia perquè arribi el tren”, explicà el batle Antoni Servera (Independents).
Precisament les obres han consistit bàsicament a sembrar moreres i altres plantes en el recorregut del corredor ferroviari, un fet que els pagesos de l’entorn desaconsellen. “Els trasplantaments s’han de fer sempre quan la planta reposa durant l’hivern, perquè fer-ho en aquest temps fa que es deixi els arbres amb poques arrels en un moment en què les fulles i les flors demanen molta aigua”, explicaren ahir dos agricultors que volen restar a l’anonimat. De fet, molts pagesos dels que mantenen les explotacions agrícoles “entre Son Comparet i Artà s’han queixat que els obrers han eliminat tancats sense consultar-los res i part d’alguns ramats d’ovelles s’han escapat de les finques dels seus amos”, va explicar el batle de Son Servera.
Problemes de seguretat
També a Son Servera “la Policia Local ha hagut d’actuar perquè grups de motoristes arrabassaven les moreres acabades de sembrar utilitzant la força del seu vehicle”, denuncià el batle. Això preocupa molt els representants municipals dels quatre pobles afectats per la via verda. “Des dels ajuntaments no podem assumir la seguetat d’aquest camí amb difícils accessos i hem exigit que sigui el Govern, que la vol i la fa, que n’assumeixi la seguretat”, afegí Antoni Servera. Aquesta petició, segons el batle serverí, “ha quedat clara, perquè des del Govern asseguren que qui hi acudirà és la Guàrdia Civil”.
Alguns veïns propers a la via han anat a l’Ajuntament a queixar-se perquè motos i quads circulen pel recorregut, que ha de ser exclusiu per caminar o anar en bicicleta.
Ni el Govern ni tampoc Serveis Ferroviaris de Mallorca, que s’encarregarà d’executar les obres, no han convidat els batles dels quatre municipis implicats a participar del projecte de la via verda. No va ser fins fa dues setmanes, quan els treballs ja havien començat, que una delegació del govern va visitar l’Ajuntament de Manacor. “Ens demanaren que els assessorem per senyalitzar bé els camins que creuen la via i que corregim els errors que en aquest sentit detectem en el projecte”, va assenyalar el regidor de Medi Ambient de Manacor, Bernat Amer (AIPC).