A veure què feim amb els semàfors
València va fer la prèvia al Dia internacional de la dona anunciant que inclourà als semàfors la figura femenina, se suposa que com a mesura de no discriminació. Twitter, que aprofita qualsevol cosa per no avorrir-se, ha anat ple durant tot el dia d'avui i l'horabaixa de dilluns de tota mena de muntatges, gifs i comentaris sobre el tema. El que conté més raó és el que diu que fan això perquè és més barat que igualar els sous entre homes i dones. I el més freqüent és el dels qui comenten que per ventura no es discrimina amb la inclusió de 'semàfors femenins', però sí que es fomenten els estereotips més estereotipats (la figura de la dona va amb falda i cabells llargs o recollits amb coa); vol dir que les que solem anar amb calçons ens identificarem amb la figureta que diuen que és un home. Podrien canviar les de tots els banys públics, sobretot aquella placa que posa al de dones l'espai per canviar els nadons, que aquesta sí que és discriminatòria.
La discussió, en tot cas, comença a ser molt antiga, perquè València només ha decidit fer el que moltes altres ciutats han fet abans. Fuenlabrada ja ho va fer el 2007, la seguiren Càceres i la Corunya, entre d'altres. Fins i tot ho va fer Córdoba, a l'Argentina, amb no poca polèmica. Alemanya va dur endavant tot un debat, i Viena hi té homes, dones, parelles heterosexuals i parelles homosexuals (de dones i d'homes) que van de la mà i amb un coret al mig, que es vegi que estan enamorats. Sincerament, si volen canviar les figures dels semàfors, que ho facin, però que no deixin de banda moltes altres mesures per posar fi a la discriminació de les dones i a la violència contra les dones.
Pensava que ja arreglarem això dels semàfors quan tinguem la resta de qüestions relatives al gènere. De sobte, vaig pensar en els semàfors. No són uns elements que han quedat molt antics en la societat de la comunicació digital? No pot ser que quan hàgim canviat totes les figuretes, o fins i tot abans, comencem a llevar semàfors perquè els cotxes ens diguin quan ens hem d'aturar? Igual que varen desaparèixer aquells guardes urbans damunt una troneta que organitzaven el trànsit, tenc per mi que als semàfors els queden quatre informatius. O no, Benjamí Villoslada? (És el nostre guru de la innovació tecnològica)