Clara Suau: "La clau per emprendre és tenir una idea, ganes i el suport de la gent"
Aquesta jove mallorquina ha aconseguit convertir el seu hobby en la seva professió sota el nom de Memimo Fet a Mà
PalmaTot va començar amb una màquina de cosir, algunes teles divertides i la il·lusió d'un projecte nou. Cinc anys més tard, Clara Suau ha aconseguit convertir el seu hobby en la seva professió. Memimo Fet a Mà és la marca d'artesania tèxtil sota la qual aquesta jove mallorquina ven els seus productes, entre els quals es poden trobar des de motxilles fins a camisetes, passant per portamonedes i turbants.
A quina mena d'artesania us dedicau?
Em dedic a l'artesania tèxtil: des de fer els patrons i els primers prototips fins a arribar al producte final. A mesura que els clients em donen el seu feedback, vaig millorant i oferint nous productes.
Com vàreu començar?
Vaig començar el 2015 i al principi era un hobby. Anava a molts mercats de Palma, i en veure que el producte agradava, vaig decidir posar-hi més ganes i esforç. Quan vaig començar feia feina a un altre lloc i era secundari, fins que des de fa un any ha passat a ser la meva única ocupació. Finalment vaig decidir dedicar-me només a això perquè va arribar el moment que o bé em dedicava només a això o ho deixava. També és veritat que tenc el suport de la meva parella, que cada dia em diu que val la pena apostar per això.
Quina ha estat l'evolució dels productes?
Em vaig comprar una màquina de cosir i vaig començar de manera autodidàctica. Al principi feia estoigs i portamonedes i a poc a poc he acabat fent motxilles, camisetes, turbants... I a banda d'això faig productes a mida. M'estan sortint molts projectes, com ara detalls per a bodes o uniformes per a escoles.
Què caracteritza Memimo?
Les col·leccions de Memimo estan compostes per productes artesanals, fets amb teles diferents i divertides com ara roba de llengües, mandales, cactus o de motius africans. Són productes fets a mà i això crec que és un dels valors afegits. A més, tots tenen un punt d'utilitat extra. Per exemple, les motxilles tenen un ganxo per a les claus, per trobar-les més aviat.
Està revivint la roba de llengües?
Estic molt contenta que la roba de llengües hagi experimentat una segona vida. Abans no tenia aquest ús i gràcies als artesans té una utilitat més diferent. Jo, per exemple, la pos a les butxaques de les camisetes o la faig servir per fer motxilles o necessers..
Quina és la clau per emprendre?
El primer que cal és tenir una idea, moltes ganes i el suport de la gent. Al principi sí que era un hobby, però sobretot ara que he començat a necessitar molta informació. Hi ha moltes ajudes per a autònoms i molts cursos, i això facilita que el teu producte arribi a molta més gent. A banda d'això, és important tenir un logotip. El de Memimo va agradar molt des del principi. Ara quan em veuen de lluny tot d'una m'identifiquen.
És possible viure de l'artesania?
Viure de l'artesania avui dia no és fàcil si només vols viure dels mercats. El fet de viure en una illa limita el nombre de mercats que hi ha cada any. Per això jo ara he començat a sortir de l'illa. També juguen un paper molt important les xarxes socials, així com tenir una pàgina web.
Està guanyant terreny la tenda online a la física?
Jo venc els meus productes a través dels mercats, que és una cosa que m'agrada fer per tenir contacte directe amb els clients. Però ara estic posant més esforç en la tenda online perquè és un portal molt important per arribar a un nombre més elevat de clients i a altres llocs, no només a Mallorca o Espanya. Sí que m'agradaria tenir una tenda física, però per tenir productes artesans és complicat perquè comporta despeses importants i si vull mantenir el preu per arribar al perfil de client que vull, no les puc assumir.
Quins avantatges i dificultats té ser autònoma?
Dificultats, moltes, i beneficis, pocs. Així com està pensat a Espanya, hi ha una rebaixa important en les cotitzacions i en el pagament mensual el primer any, però a poc a poc va pujant. A més, no es té en compte si l'autònom guanya més doblers o menys.
És possible competir contra la venda a l'engròs?
No crec que sigui possible. En el meu cas, em dedic jo sola a la marca: el disseny, la confecció, el màrqueting, el contacte amb els clients... És una cosa que m'agrada fer perquè és una manera de conèixer-nos i d'adaptar el producte. Però les grans marques disposen de grans equips. Per això, crec que el valor afegit és el contacte directe.