Teresa Berga: "Ja hi ha més empreses que veuen el màrqueting digital com una inversió i no com una despesa"
PalmaEmprenedora i empresària. Aquests són els dos adjectius amb els quals es defineix Teresa Berga, una dona de 29 anys que va decidir "tirar-se a la piscina" després de treballar durant tres anys en un banc per crear la seva pròpia empresa de màrqueting i comunicació digital Comunis. Encara que en un principi va estudiar periodisme, va decidir canviar el seu camí i ara, després de tres anys, la seva empresa ha començat a créixer.
Per què vàreu decidir estudiar periodisme?
— Vaig estudiar periodisme perquè sempre m'havia agradat la comunicació i no sabia ben bé cap on anar. Vaig entrar a la carrera sense un objectiu gaire clar i, sobretot, sense saber que m'acabaria dedicant al màrqueting digital.
Com es va produir aquest canvi?
— Sempre m'ha agradat molt la ràdio, però durant la carrera vaig poder fer pràctiques i vaig veure una realitat que no em va acabar d'agradar. Em consider una persona amb una certa ambició i vaig veure que era molt difícil pujar escalons dins un mitjà de comunicació, i més a Mallorca, que és un lloc molt petit. En resum, vaig veure que m'agradava molt el mitjà, però no la dinàmica de feina i com funcionava. Per això vaig decidir fer un màster de Direcció de Comunicació Corporativa a Barcelona i així va començar tot.
Què va passar quan vàreu començar a estudiar el màster?
— Mentre estudiava també feia feina en un banc i després d'estar-hi tres anys vaig pensar que, si no feia alguna cosa amb la meva vida, la vida ho faria amb mi. Com que sabia que era molt difícil trobar feina del que havia estudiat, em vaig tirar a la piscina i vaig crear una agència de màrqueting i comunicació digital. Ara l'empresa farà tres anys i, definitivament, ha estat la millor decisió que he pres en la meva vida.
Dels tres anys, més d'un ha estat amb la pandèmia del coronavirus... Com ha estat viure això?
— A l'inici estava molt espantada i esperava les telefonades dels meus clients per donar de baixa els meus serveis, però el meu pare em va dir des d'un començament que això no passaria. I va tenir raó. Encara que durant els primers 15 dies del primer estat d'alarma alguns clients es varen donar de baixa, després les empreses varen veure que, com que la situació s'allargava, necessitaven mostrar-se més a través d'internet.
En què es va traduir aquesta necessitat?
— Des de l'any passat, els mesos han estat molt forts quant a feina i vaig haver d'agafar un local i un empleat per poder assumir-ho tot. A més, aquest darrer any ja tenc un becari i m'estic plantejant el pròxim perfil professional que vull contractar. Els empresaris han vist que, si han de tirar endavant el seu negoci, han d'estar ben posicionats, han de tenir una bona pàgina web i han d'estar presents online perquè, si no, moren.
Quina és per vós la clau per tirar endavant una empresa pròpia?
— Sempre hi ha un component de sort i a mi al final la pandèmia no m'ha afectat laboralment, sinó tot el contrari. Tot i això, el secret és fer feina, feina i més feina i, sobretot, t'has de queixar poc i treballar molt. Almanco això és el que m'ha funcionat a mi.
Quin moment us ha marcat més d'aquests tres anys?
— Em va marcar molt el dia que vaig passar de fer feina a casa a agafar un local. Quan me'n varen donar les claus i vaig veure el cartell de Lady's Space, que era el nom de l'anterior negoci de bellesa, vaig mirar mon pare i em vaig posar a plorar. Havia de reformar el local i no vaig poder evitar pensar "on m'he ficat". Però, és clar, havia de contractar una persona i no la podia ficar a casa meva. També recordaré sempre el dia que el cartell que hi havia ja era el meu i hi sortia el meu nom.
Aquest projecte us ha fet veure per on voleu seguir el vostre camí?
— M'agradaria molt fer la part de docència. Precisament vull fer el màster de professorat per poder traslladar tot el que jo he passat i après als estudiants, perquè al final la universitat et dona una base, però no t'ensenya com has de muntar una empresa o com t'has de comunicar amb la gent... Per això, m'agradaria molt poder combinar la meva feina a l'empresa amb la docència.
En quin moment estan el màrqueting i la comunicació digital?
— Crec que abans es veia com una despesa i costava molt treure els doblers per a això, però aquest concepte comença a canviar. Hi ha més empreses que veuen la comunicació i el màrqueting digitals com una inversió i no com una despesa, i això és un canvi fort que s'ha incrementat arran del covid.