Alexei Soliz: "La pandèmia ha obligat el petit comerç a digitalitzar-se a qualsevol preu"
Allà on la pandèmia va generar una crisi més acarnissada, Alexei Soliz i els seus socis van veure una oportunitat, tant per a ells com, especialment, per al petit comerç local. Les dues primeres lletres d'aquestes tres darreres paraules donen nom al seu projecte, Pecolo, una aplicació mòbil que vindria a ser l'Amazon de les botigues de proximitat. Això sí, amb millors condicions laborals i consciència social, segons apunta Soliz, CEO i cofundador de l'empresa.
Què és Pecolo i com neix?
— Nosaltres som el market place del petit comerç, aglutinam tota aquesta oferta. Intentam donar una solució a aquests comerços per ajudar-los a estar a l'altura dels grans, com ara El Corte Inglés. Els oferim enviaments en menys de dues hores a Palma.
Fa set mesos que estau en funcionament. En quin punt us trobau?
— Hem sol·licitat estar a Lanzadera –la incubadora de start-up de Juan Roig amb seu a València. Tenen un procés de selecció molt exigent, de prop de mil cent propostes només en trien una seixantena, les que tenen un potencial molt alt i que es poden replicar a les ciutats. Ara els cinc integrants de l'equip ens hem traslladat a València per participar en Lanzadera. Aquí ens fan mentories i classes membres de Facebook, Glovo i Amazon.
Ara mateix, des d'on es pot utilitzar Pecolo?
— El nostre objectiu és ser una aplicació per fer entregues de comerços locals en dues hores a les ciutats. De moment, només estam presents a Palma, no ens ho hem plantejat a altres municipis de l'illa. Ara bé, s'han posat en contacte amb nosaltres alguns comerços de fora de Palma per entrar a la plataforma. Feim enviaments a tot Espanya. Si algú, per exemple, des de Galicia vol demanar alguna cosa a través de l'app, també pot. Som com un Amazon del petit comerç.
Què us diferencia de Glovo?
— No som un Glovo, encara que Glovo estigui canviant. Nosaltres utilitzam un sistema de magatzems urbans, i demanam al petit comerç que ens deixi una part del seu estoc perquè els seus productes estiguin més a prop dels seus clients. Després el client veu aquest article amb el distintiu "disponible en dues hores" a l'aplicació. Però el nostre valor més afegit i diferencial és que Glovo ha prioritzat el creixement per damunt dels drets dels seus treballadors i de la relació amb els restaurants. Nosaltres sabem que hi ha restaurants descontents amb Glovo, però que hi són només per tenir presència online. Tenen un tracte molt deshumanitzat.
Pensau que aquest sistema de compra pot canviar l'essència del petit comerç?
— Volíem que a l'aplicació s'identificàs en tot moment el comerç. En canvi, quan compres a Aamzon, pots estar comprant a un petit comerç, però tens una experiència molt freda de compra perquè ha esdevingut una cosa massa digital. Des d'un principi teníem clar que no volíem que esdevingués això i, per això, en tot moment de la compra tens informació del comerç.
És aquest el futur del petit comerç?
— Creim que el futur del comerç no serà del tot digital, tot i que tindrà una part molt important. La nostra generació ha conegut marques que han nascut a internet i que ara són botigues físiques a les ciutats. Nosaltres volíem fer la inversa d'aquest fenomen: a l'hora d'adherir els petits comerços a l'aplicació volem que no es quedin enrere i integrar-los d'una manera humanitzada.
Si no és totalment digital, com serà?
— El futur del sector retail no és digital únicament. És omnicanal, tant l'experiència d'anar a comprar com l'entrega del producte. També volem potenciar que tots els joves digitals que no coneixen els comerços del carrer i que només fan scroll al mòbil els donin una oportunitat.
Quina resposta us heu trobat, per part dels comerços?
— Tot d'una que vàrem començar, ens vàrem passejar pels comerços de Palma per vendre la idea i la majoria ens varen donar la seva targeta. Però ens hem trobat una situació bastant trista i és que la pandèmia els ha obligat a digitalitzar-se a qualsevol preu. N'hi ha que han pagat 4.000 euros per una web i una web avui dia no et serveix, necessitis posicionar-te, fer-te una marca a les xarxes, que et duguin les creativitats...
És possible que el petit comerç competeixi amb les grans empreses, com ara Amazon?
— Competir amb Amazon sona molt gran. Ells tenen un 40% de la quota de venda online, però sí que se'ls pot fer front. Només a Mallorca ja estam fent entregues en dues hores i podem tenir productes més autèntics que a Amazon encara no es poden trobar. Tal vegada podem ajudar a fer que el petit comerç tingui competitivitat i que el client tingui un procés de compra net, amb pagaments amb targeta i Bizum en un futur. Si bé es poden tenir les mateixes oportunitats, al final tot dependrà del client.
Quin impacte vàreu percebre de la pandèmia en els comerços?
— Primer vàrem contactar amb els comerços emblemàtics de Palma, els que pensàvem que serien estratègics per llançar el producte al mercat. Vàrem aconseguir facturar 1.100 euros en tres setmanes i això ens va animar a seguir. Vam veure que el jovent estava disposat a comprar productes locals. Gràcies a Lanzadera i a associar-nos amb Pimeco farem unes quantes accions per obtenir clients. Ara mateix hi ha prop de 70 comerços que han omplert el formulari per entrar a l'app.
Quin paper ha tingut per a vosaltres la pandèmia?
— La crisi del covid ha estat la responsable del naixement de Pecolo. En una conversa que vaig tenir amb la meva sòcia vàrem parlar dels efectes de la pandèmia en el petit comerç i també el fet que havia fet els gegants més grans que mai. Però no només per això estaven perdent doblers, sinó per no haver-se digitalitzat quan tocava. D'aquí sorgeix la idea que la tecnologia està allà, per oferir el mateix que Amazon, només fa falta posar-la a disposició dels petits comerços.