Avui coneixem

“Quan viatj, veig que a Mallorca estam condemnats a dependre del cotxe”

Avui coneixem el creador de Mobilitat Mallorca, Andrés Seguí

PalmaQui segueixi @Mob_Mallorca a les xarxes socials haurà vist una utopia del transport públic a l’illa, amb multitud de línies de tren, metro, tramvia i bus interurbà, que arribaria a tots els racons del territori. Darrere aquesta associació hi ha Andrés Seguí, un jove de 22 anys, de Palma, estudiant de Ciències Ambientals, que quan va descobrir el mapa de l’antiga xarxa de ferrocarril de Mallorca es va interessar més i més per la mobilitat sostenible. El seu objectiu, diu, és “donar claredat al problema de la mobilitat, que està enquistat des de sempre”.

Un jove de ciències. Seguí sempre ha estat amant de les ciències, sobretot d’estar al laboratori i d’experimentar. És per això que la seva primera opció va ser estudiar Enginyeria Genètica, tot i que ha acabat fent Ciències Ambientals amb una menció en gestió del territori. “Sempre m’ha agradat el medi ambient, Trob que és una bona manera d’aportar alguna cosa útil a la societat”, afirma.

Cargando
No hay anuncios

Polititzat i ‘freaky’ de la història. Es defineix com a un jove “bastant polititzat” pel fet de venir d’una família de classe treballadora. “Els meus pares no ho estan, mai m’han parlat de política, però viure en una família de classe treballadora t’obliga a polititzar-te en un futur”, sosté. Estar a Barcelona li ha facilitat trobar gent afí als ideals polítics propis, i a partir d’aquí ha començat a militar a distintes associacions estudiantils. A més, tot i “no ser de lletres”, és un “freaky” de la història. Creu que és “una ciència més”, que permet gestionar la realitat “present i futura a partir de l’estudi del passat”.

Viatges i mobilitat. Sempre que pot viatja, encara que sigui low cost. Sobretot ho fa per Espanya, ja que “és on hi ha una realitat social més semblant a la de Mallorca”, però també li agrada “el contrast” d’estar a Berlín, París o a algunes ciutats de Suïssa. “Quan viatj, veig com de malament estam a Mallorca. A altres ciutats pots anar on vulguis i quan vulguis amb el transport públic, i aquí ens han condemnat a dependre del cotxe”, és la seva principal conclusió. “Per a Mallorca vull el mateix que a Barcelona: que la gent pugui moure’s, anar a sopar sense estar pendent d’una hora en concret, un dret que el vehicle privat ens ha llevat”, afegeix.

Cargando
No hay anuncios

Un projecte personal. A la carrera té moltes assignatures sobre geografia i models urbans. Arran d’això, va descobrir l’antiga xarxa de ferrocarril de Mallorca i, a més, el fet que l’illa era, als anys 30 del segle XX, la zona d’Espanya amb més densitat d’aquest transport. Amb la pandèmia es va començar a documentar més sobre la mobilitat, i el 2022 va crear Mobilitat Mallorca, una associació constituïda formalment el passat setembre, i que ara ja la componen dues persones més, a banda de Seguí. A partir de converses amb tècnics, consultores ambientals i geògrafs intenta construir mapes de l’illa plens de possibles línies ferroviàries. “El que necessit és ajudar la gent, i si tenc capacitat com a expert en geografia i models urbans, ho vull emprar. A llarg termini, vull que l’associació sigui una eina de creació d’informació, ja que aquí n’hi ha una gran mancança”, exposa. Per ara, el projecte va “bastant bé”, i es treballa per acollir més professionals que generin contingut. En aquests moments està en marxa una enquesta per conèixer com és la mobilitat de la gent de Mallorca, i Seguí crida a "la màxima participació".