Andreu Oliver: “L’aposta per la qualitat dóna fruits”

Andreu Oliver és el president de l’Associació de petits cellers de Mallorca, a més de ser el màxim responsable del celler de Can Majoral, a Algaida

M.r.
28/09/2014
3 min

PalmaAndreu Oliver és el president de l’Associació de petits cellers de Mallorca, a més de ser el màxim responsable del celler de Can Majoral, a Algaida, i té molt clar que l’aposta per la qualitat, conjugada amb molta feina, dóna resultats més reconeguts a l’estranger que a casa.

Ara que pràcticament s’ha acabat, com valorau l’actual campanya de verema?

A la majoria de cellers pràcticament ja s’ha acabat i es pot considerar molt bona. Sanitàriament el raïm té unes característiques idònies i, organolèpticament, haurem d’esperar a veure’n les anàlisis.

Això significa que l’anyada de vi també serà igual de bona?

Mai no m’agrada fer valoracions d’aquest tipus perquè són prematures. El camí que s’ha iniciat amb la verema sembla que ens durà a un vi de qualitat de molt bona a excel·lent, però fins al final no es pot parlar. Hi ha traces que ens indiquen que serà una gran anyada, però només són això, pistes. Les condicions climatològiques també hi han acompanyat.

Com qualificaríeu l’estat de salut dels cellers que representa l’associació?

Som un total de 33 petits cellers, que hem demostrat que del camp també se’n pot viure. Se’n pot viure perquè la gent que s’hi dedica fa molta feina, ha estat gràcies al nostre esforç que hem pogut sobreviure i créixer, no per les ajudes que hem rebut. L’aposta que es féu fa anys per la qualitat en lloc de la quantitat ara comença a donar els fruits. El bon estat de salut del sector que represent es demostra que ara molta gent s’hi vol apuntar.

Quin símptoma d’aquesta bona salut destacaríeu?

Si els cellers tenen bona salut és perquè fan bons vins i aquest aspecte no passa desapercebut fora de Mallorca. Hi ha hagut un gran desembarcament d’empreses estrangeres que han fet una gran inversió en la compra de vinyes i cellers. No sé si és preocupant o no, però es demostra que a fora de Mallorca ha sonat que l’illa és una bona zona per fer vins. El preu del sòl a Mallorca és molt més car que a la Península i la compra d’aquestes grans extensions per sembrar-hi vinya demostra que pensen recuperar la inversió amb un producte de qualitat.

És a dir, l’aposta per la qualitat també dóna fruits, malgrat que el producte pugui ser més car?

Els vins de Mallorca podem competir amb qualsevol altre, malgrat el sobrecost que suposa la insularitat i vendre des de Mallorca. En els concursos, fires i tasts en els quals participam arreu del món, els vins de Mallorca són proporcionalment els més ben valorats. La relació entre el nombre de vins amb nota superior respecte del nombre de cellers que els presenten és superior al d’altres regions. Nosaltres apostam pels vins de la franja d’alta qualitat, en lloc del baix preu, i surten molt bé.

On veneu més: en el mercat interior de l’Estat o en l’exterior?

El que venem al mercat espanyol és testimonial, al voltant de l’1%. La resta va a tot el món. El nostre mercat natural és Alemanya i Suïssa, però també venem a Rússia, Canadà, el Japó, la Xina... Venem a tot el món tot i la dificultat dels sobrecostos que hem d’afrontar. Per exemple, hi ha clients que prefereixen pagar el transport perquè ens surt més car enviar un contenidor d’aquí a Barcelona que de Barcelona a Hong Kong. En aquest sentit, no tenim suport de l’Administració. Per exemple, pagam un AVE a la Península i no tenim ajudes per al transport.

Així, trobau a faltar el suport de les institucions?

Qualque suport puntual rebem, però no passa d’un copet a l’esquena. A les recepcions oficials no ofereixen vi mallorquí.

stats