El Consell paralitza el projecte del tram I de la via connectora
La institució s'ha vist obligada a rescindir el contracte amb l'empresa adjudicatària per qüestions tècniques i per l'alt grau d'inviabilitat de les obres
PalmaDels quatre trams que havien d'unir l'autopista de Llevant amb l'autopista d'Inca travessant la carretera de Manacor, n'hi ha un que, de moment, queda despenjat.
Mentre que el tram 4 i 3 es troben completament acabats i el 2 s'espera que s'acabi a finals d'any, el tram 1, que va des de la carretera de Manacor fins al centre comercial del Coll d'en Rabassa, ha quedat paralitzat oficialment aquesta setmana.
Així ho ha explicat aquest dimecres el Consell de Mallorca en roda de premsa. Les raons són purament tècniques i jurídiques. I és que una vegada adjudicades les obres en la legislatura anterior a una UTE formada per Vías y Obras SA i Excavaciones s'Horta SA, amb un pressupost de 28.194.537,70 euros, els tècnics del Consell van redactar el gener de 2015 l'acta de replanteig, en la qual s'indicà la inviabilitat del projecte.
Per arribar a aquestes conclusions es va analitzar la viabilitat de construcció del pont número 3 i es van trobar que fer el projecte per aquesta zona afectaria un poliducte i dues xarxes d'alta tensió que porten a diverses zones de Palma i de l'aeroport subministraments essencials (gas, electricitat d'alta i baixa tensió, combustible de CLH que va a l'aeroport i fibra òptica).
A més, no hi havia cap garantia que un enllaç previst per desviar el trànsit funcionàs, perquè no s'havia fet cap simulació de trànsit. Tampoc, assenyalen des del Consell, s'havia previst la dificultat que suposava construir un pas inferior a la Ma-19 (autopista de Llevant) i que podia implicar un increment de les obres i una problemàtica per al trànsit, perquè no s'havia previst que el pas inferior es construïa per davall del nivell de la mar.
La consellera de Territori i Infraestructures, Mercedes Garrido, ha dit avui que "ens hem trobat un projecte constructiu amb greus deficiències tècniques. Rescindir el contracte ha estat l'única solució possible que li ha quedat a la institució. Anteriorment, s'ha treballat molt per poder trobar un altre camí que no fos la rescissió".
Indemnització a l'empresa
La UTE, una vegada rebi la notificació oficial, tindrà 10 dies per presentar-hi al·legacions i des del Consell preveuen que es pugui obrir un periple judicial. Això no té per què retardar la redacció d'un altre projecte o que aquest es modifiqui i una futura licitació.
Això sí, el Consell, segons la Llei de contractes, haurà d'indemnitzar la contractista amb aproximadament 700.000 euros, un 3% del que no s'ha executat. Una xifra que el Consell preveu pagar i poder estalviar-ho a la pròxima contractació.