El Consell, amb el projecte Campos-Llucmajor entravessat
El pas per la Comissió Balear de Medi Ambient endarrereix de nou l'execució de l'autopista
PalmaL'autopista Campos-Llucmajor és el projecte maleït del Consell de Mallorca. Les obres havien de començar durant el primer trimestre d'enguany i finalitzar-se el 2019, però la licitació no es posarà en marxa fins a l'estiu i, per tant, els treballs no començaran fins, com a mínim, la primavera que ve.
Els entrebancs van començar amb l'obligació d'haver de passar el projecte, de nou, per la Comissió Balear de Medi Ambient –la institució insular pensava que no seria necessari perquè es tractava d'una proposta menys impactant que la que va aprovar el Partit Popular la passada legislatura que ja tenia el vistiplau de Medi Ambient.
L'estudi ambiental ha conclòs que s'hauran de fer algunes modificacions al projecte presentat, com utilitzar un asfalt fonoreductor –per evitar el renou que van els vehicles quan hi circulen– o eliminar un dels enllaços perquè el consideren innecessari, ja que només tenia sortida en sentit Llucmajor. Ara bé, l'embolic no ha acabat aquí: des de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic es va demanar que es fes un informe per valorar l'impacte que pot tenir el projecte sobre el canvi climàtic.
"Desdoblar la carretera té un impacte brutal –assegura Joan Groizard, el director general– però per desgràcia això ja està autoritzat mediambientalment". La llei que regula els informes d'impacte de canvi climàtic és del 2013 i Groizard explica que, "si el desdoblament es tramitàs avui", seria obligatori parar-hi atenció, però actualment no es valora "el nombre de cotxes que hi haurà", sinó elements com "la reducció de la mitjana".
Els serveis tècnics de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat van fer un informe advertint que s'haurien d'haver tingut en compte aquestes qüestions, però finalment no s'ha valorat perquè el projecte ja havia passat per la comissió i només s'estudiaven les modificacions que ha fet el nou equip de govern. Finalment, s'ha aprovat la tramitació simplificada per a la carretera.
Ara, el Consell haurà de fer les modificacions que li ha sol·licitat la Comissió Balear de Medi Ambient i, en principi, el juny aprovarà inicialment el projecte. A partir d'això, s'obrirà un període de 30 dies d'exposició pública per les noves expropiacions. Segons els càlculs de la institució insular, el mes d'agost es farà l'aprovació definitiva i començarà el període de licitació, que durarà sis mesos perquè, a causa de l'elevat pressupost del projecte, ha de passar per la Unió Europea i publicar-se al DOUE (la versió europea del BOIB).
No serà, per tant, fins al febrer quan s'adjudicaran les obres i, en cas de no haver-hi recursos que endarrereixin encara més el projecte, els treballs podrien començar el mes de març. En qualsevol cas, des del Consell expliquen que els canvis que han d'introduir al projecte poden suposar una variació del preu de licitació que s'havia previst, 42 milions d'euros.