El Consell vol revisar el contracte de Tirme per no haver d'apujar la tarifa el 2017
Només pot garantir la congelació de la taxa durant el 2016 després d'anunciar l'aturada definitiva de la importació de residus de l'estranger
PalmaLa revocació definitiva de la importació de residus d'Irlanda i Itàlia per part del Consell de Mallorca no implicarà un augment de la taxa de fems, de moment. La consellera insular de Medi Ambient, Sandra Espeja, ha assegurat aquest dimecres en roda de premsa que la tarifa es mantindrà congelada durant l'any 2016.
Amb tot, el Consell no pot garantir que, un cop aturada l'arribada de 120.000 tones de fems –20.000 de les 50.000 previstes per a aquest darrer trimestre de 2015 i 100.000 previstes per a l'any que ve–, la congelació de la tarifa es pugui mantenir a partir de 2017, ateses les característiques del contracte vigent amb la concessionària de la gestió dels residus, Tirme.
“La tarifa de Tirme es calcula a partir d'uns costos de la gestió dels residus que hi entren i també amb les entrades de residus. Fins ara el que s'havia fet era contenir aquesta tarifa incrementant el nombre de residus que hi entraven, però nosaltres no hi creiem”, ha assegurat la directora insular de Residus, Catalina Canals. Per això, ha avançat que el seu departament té damunt la taula treballar amb els costos per reduir-los, “de manera que abaixem aquest valor” en el càlcul de la tarifa. “Hem de treballar conjuntament amb Tirme perquè aquest valor sigui tan baix com sigui possible”, ha dit.
Precisament, el PP havia justificat en el seu moment la importació de residus per poder mantenir la tarifa del fems que paguen els ciutadans. Emperò, tanmateix, la repercussió de la importació de fems sobre la taxa finalment ha estat mínima mentre ha durat la importació, ja que si bé la taxa durant el 2014 i 2015 ha estat de 131,46 euros per tona, la incineració de fems de fora només ha suposat 13,7 euros per tona.
“No pensam que l'entrada de residus de fora sigui el que ha de salvar la tarifa que paguen els mallorquins”, hi ha insistit Canals.
De fet, la modificació del contracte amb Tirme és també un dels compromisos de l'equip de govern que dirigeix Miquel Ensenyat, emperò de moment és només una voluntat. “Sí que volem modificar el contracte amb Tirme”, ha afirmat la consellera insular, Sandra Espeja. “Una part del contracte parla de la importació, i això s'ha aturat”, ha afegit, mentre ha reconegut que “hem de fer molta feina amb la tarifa” i que s'asseuran “moltes vegades” amb la concessionària per “trobar maneres perquè no pugi”. “La tarifa mereix una revisió profunda, però no és una fórmula senzilla”, ha dit Canals, que ha assegurat que en breu es presentarà la proposta definitiva de tarifes per a 2016.
Encara arribaran quatre vaixells
El ple del Consell de Mallorca del proper 12 de novembre aprovarà la revocació definitiva de la importació de 20.000 de les 50.000 tones contractades amb les localitats de Giugliano i Tufino (Nàpols, Itàlia) i d'Irlanda fins a final d'any. Igualment, també es paralitza l'arribada de 100.000 tones més pendents d'autoritzar pel Govern balear amb Roma, una “operació postposada però no tancada” que només es podia aturar amb la revocació definitiva per part del Consell, ha assegurat la consellera.
Si bé l'operació del Consell de Mallorca suposarà el fre a un total de 35 vaixells carregats de fems, amb l'actual equip de govern encara hauran arribat 30.000 tones de residus des del mes de setembre. De fet, des d'avui i fins dia 30 de novembre encara desembarcaran al Port d'Alcúdia quatre vaixells carregats de fems napolitans i irlandesos per ser cremats a Son Reus. “Dia 30 de novembre està previst que arribi el darrer vaixell. Dia 30 deixarem de ser el femer d'Europa”, ha dit Espeja parafrasejant el lema creat pels col·lectius ecologistes i símbol d'oposició a la importació de residus impulsada pel PP.
Sense indemnitzacions
La revocació de la importació de residus no suposarà cap tipus d'indemnització, asseguren des del Consell de Mallorca. Tirme hauria donat la paraula que no hi haurà reclamacions, ha confirmat la consellera Espeja i, a més, un informe dels serveis jurídics de la Conselleria de Medi Ambient i el vistiplau del departament d'Intervenció donen via lliure a aquesta tesi. Concretament, el Consell al·lega que tots els viatges de fems que no estaven “concretats en agenda” no podrien ser objecte de reclamació. Això faria referència només a les 20.000 tones contractades per Catalina Soler per enguany i que ja no arribaran, ja que les 100.000 restants de Roma no s'havien arribat a autoritzar definitivament pel Govern.