Consum augmentarà les inspeccions a les empreses de lloguer de vehicles
Un distintiu de qualitat permetrà identificar les que demostrin bones pràctiques
PalmaLa Direcció General de Consum, en col·laboració amb les direccions generals de Turisme i de Mobilitat i Transports del Govern de les Illes Balears, ha presentat aquest dijous la campanya informativa sobre els drets dels consumidors en la contractació de vehicles de lloguer. La iniciativa, per a la qual s’han editat fullets i cartells en quatre idiomes –català, castellà, anglès i alemany–, va acompanyada de la creació d’un distintiu de qualitat que permetrà identificar les empreses que compleixin el codi de bones pràctiques que elaborarà Consum.
Les tres direccions generals han posat en marxa aquesta acció coordinada davant les diverses irregularitats que s’han detectat enguany en la promoció i contractació de vehicles de lloguer. Per això, a més de reforçar la informació destinada als usuaris, entre els objectius destaca incrementar les inspeccions durant l’estiu i fomentar les reclamacions per part dels usuaris.
Així, el material de la campanya es distribuirà en els punts d’entrada a les Illes, als hotels i a les oficines de les empreses de lloguer de vehicles, i entre els operadors turístics europeus i estatals amb l’objectiu d’informar també els professionals del sector sobre els drets i els canals per cursar les possibles reclamacions. Així mateix, es difondrà a través de les xarxes socials.
La consellera de Salut, Patricia Gómez, i el director general de Consum, Xisco Dalmau, han presentat la campanya. A l’acte, també hi han assistit la directora general de Turisme, Pilar Carbonell, i representants de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, a més de l'Ajuntament de Palma. Així mateix, hi han estat presents els presidents de les patronals Agrupació empresarial de lloguer de vehicles amb i sense conductor de Balears (Aevab) i Federació Empresarial Balear de Transports (FEBT), a banda de representants de les diferents empreses de lloguer de vehicles i d’associacions de consumidors.
En el seu torn de paraula, Gómez i Dalmau han remarcat la necessitat de sumar esforços per eradicar les pràctiques abusives i deslleials, que perjudiquen greument els consumidors i també la imatge de les Balears com a destinació turística.
En concret, els fullets, en quatre idiomes, recorden als consumidors els seus drets i donen consells que cal tenir en compte abans de llogar un vehicle, en el moment d'anar-lo a cercar i signar el contracte, durant el lloguer i en el moment de tornar-lo.
Fins al 31 de juliol s’han obert 10 expedients sancionadors derivats de les més de 55 actuacions que ha efectuat la Inspecció de Consum i de les quasi 500 reclamacions rebudes al llarg dels dos darrers anys.
D’altra banda, Dalmau ha esmentat la creació d’un distintiu que permetrà identificar les empreses que respecten els drets dels consumidors. Per obtenir-lo, les companyies hauran d’estar registrades a la Conselleria de Turisme i complir amb el codi de bones pràctiques, que està en fase d’elaboració per part dels tècnics de Consum. En la redacció del document hi intervindrà el sector empresarial per tal de generar el màxim de consens possible.