90 actuacions per afavorir l'accés a paratges emblemàtics de Mallorca en transport públic
El Govern presenta el pla de mobilitat sostenible, que preveu la construcció de centrals d'autobusos al Port de Pollença i a Inca
PalmaLa nova estació central d'autobusos del Port de Pollença és un dels projectes més destacats del Pla de mobilitat sostenible a espais naturals i platges de Mallorca, que s'ha presentat aquest dilluns. En total, s'invertiran 1,2 milions d'euros en una norantena d'actuacions que tenen per objectiu fomentar l’ús del transport públic col·lectiu per visitar espais naturals i platges d’especial interès de Mallorca i, així, reduir la pressió dels vehicles privats. El pla està finançat per l'impost del turisme sostenible.
Les principals àrees d’actuació són la serra de Tramuntana, la península de Formentor, la finca de Son Real, Cala Varques i el Parc Natural de Mondragó. Entre les obres previstes destaquen la construcció de noves parades, actuacions de senyalització viària a la xarxa de camins i carreteres i la creació d’aparcaments per a cotxes fora de les zones protegides.
Es preveu la licitació dels projectes entre els mesos de juny i juliol i l’inici de les obres després de l’estiu. Les estacions i aturades estaran operatives el 2018.
Les actuacions
Estació del Port de Pollença, base del bus llançadora a Formentor
La nova parada central de busos al Port de Pollença serà la capçalera tant de les actuals línies dels busos TIB Pollença - Inca - Palma i Alcúdia - Can Picafort - zona de Llevant com de la futura llançadora que connectarà aquesta població amb la península de Formentor a partir del 2018. D’altra banda, permetrà millorar l’oferta de bus que connecti les badies d’Alcúdia i Pollença amb la serra de Tramuntana.
El cost màxim total de les obres previstes del conjunt de parades del Port de Pollença és de 419.959,4 euros (IVA inclòs) i serà finançat pel Consorci de Transports de Mallorca i l’Ajuntament de Pollença, que aportarà el 9,525% de l’import final per a una quantitat màxima de 40.000 euros (IVA inclòs).
Accessos a la serra de Tramuntana
El projecte segueix les directrius marcades pel pla de gestió inclòs en la Declaració de la serra de Tramuntana com a patrimoni mundial, com una mesura per gestionar l’ús públic dels seus visitants. De manera coordinada amb el Consell de Mallorca, els ajuntaments i el Consorci de Transports, s’han identificat punts estratègics al llarg de tota la carretera Ma-10 que es corresponen amb punts d’inici o final de rutes de senderisme o bé amb accessos a punts d’interès –per exemple Lluc, Fornalutx o els miradors de la Serra.
S’executaran aquestes parades i es crearà un centre de transbord intermodal cotxe-autobús a la ciutat d’Inca, per afavorir el canvi de mitjà de transport. En tots aquests punts s’habilitaran noves parades o es milloraran les existents. Aquestes actuacions es duran a terme durant l’any 2017 i permetran que l’any 2018 es puguin complementar amb la millora de les línies de transport regular de la zona.
El cost estimat d’aquest projecte és d’uns 800.000 euros. No inclou la segona fase d’implantació dels serveis de bus.
Accés a Son Real
Son Real és una finca pública situada a la badia d’Alcúdia, entre Can Picafort i Son Serra de Marina. Des de les cases de Son Real s’inicia una xarxa de camins molt apropiada per fer-hi senderisme o excursions en bicicleta.
L’actuació que es durà terme és la construcció d’una doble parada d’autobús, una enfront de l’altra, per atendre els dos sentits de circulació. Aquesta parada seria utilitzada per totes les línies TIB que circulen per la zona (un total de 5). El cost estimat seria d’uns 38.000 euros.
Accés a Cala Varques
Igual que en el cas de Son Real, l’actuació respecte de l’accés a Cala Varques –ubicada en el Llevant a mig camí entre Cala Anguila, Cala Mendia i Cales de Mallorca– consisteix també en la construcció d’una doble parada al llarg de la carretera Ma-4011, per la qual circulen tres línies de bus.
Cala Varques mor d'èxit, ofegada per InternetHi ha la possibilitat d’instal·lar un aparcament d’enllaç o de dissuasió en algun indret del corredor.
Accés al Parc Natural de Mondragó
En el cas del Parc Natural de Mondragó, es preveu fer actuacions per evitar l’aparcament no permès en tota la seva xarxa d’accés, reforçar la senyalització viària en l’accés als aparcaments i incrementar l’oferta de la línia TIB 507 –aquesta darrera actuació sense cost.
L’actuació inclou canvis en ubicacions de parades i la creació d’alguna de nova per agilitzar el trànsit. L’estimació del cost de noves parades i canvis és de 61.000 euros.