El Govern assumeix el repte de transformar el bus a Mallorca
Aprovat el nou pla insular, que entrarà en vigor el gener de 2019
PalmaViatjar en autobús de Palma fins a Andratx i Calvià ja no suposarà el doble de temps que fer-ho en cotxe. Almanco, aquest és l’objectiu principal del nou Pla insular de serveis de transport públic regular de viatgers per carretera de Mallorca. Darrere aquest farragós nom s’amaga l’estratègia que hauria de convertir l’illa en un indret menys dependent del vehicle privat. El Consell de Govern va aprobar ahir la posada en marxa del procés d’elaboració del pla, que entrarà en vigor dia 1 de gener de 2019.
El conseller de Territori, Energia i Mobilitat, Marc Pons, va destacar que el Govern es troba davant una “oportunitat històrica” per reforçar de manera significativa el transport públic a l’illa. L’actual sistema de concessions finalitza a finals de 2018 i l’Executiu ho vol aprofitar per implantar un nou model de gestió. Una de les principals novetats serà la unificació de les concessions. Actualment, n’hi ha 20 de diferents (gestionades per vuit empreses) i la intenció del Govern es reduir-les a tres, cadascuna de les quals abarcarà una zona concreta de l’illa. D’aquesta manera, el Govern creu que es podrà garantir una major eficàcia i coordinació d’horaris, ja que la mateixa empresa oferirà el servei en una mateixa zona. D’altra banda, es garanteix la viabilitat de les línies més rendibles. perquè la concessionària ho podrà compensar assumint-ne d’altres que són més transitades.
Menys dependència de Palma
Es preveu que les noves concessions surtin a conscurs l’abril de 2017. Abans, el Govern elaborarà els plecs de condicions a partir de les conclusions extretes d’una fase de diagnosi dels principals problemes que cal solucionar, ja elaborada. A més, la setmana vinent, coincidint amb la Setmana europea de la mobilitat, s’obrirà un procés participatiu adreçat a treballadors, usuaris i entitats perquè hi aportin les seves propostes. Amb tot, Pons ja va avançar ahir una sèrie de línies mestres sobre el que cal millorar. Una de les principals, renovar la flota, actualment formada per 180 autobusos, amb una edat mitjana important i un estat de conservació millorable. El nou servei també haurà d’estar més ben connectat amb altres sistemes de transport i tenir en compte les zones de major afluència turística i la seva connexió amb l’aeroport. El concurs també preveu que les noves línies proposades abandonin l’actual model radial, segons el qual gairebé totes les línies han de passar per Palma.
Acabar amb el dèficit tarifari
Segons les xifres facilitades pel Govern, el sistema actual té un dèficit de tarifa de gairebé 2,5 milions d’euros anuals sobre un pressupost d’ingressos totals de 22 milions. El Govern assenyala, així mateix, que les empreses que optin a les concessions hauran de presentar ofertes atractives que compensin les despes amb els ingressos per usuaris. Tot i que admeten que una oferta que rebaixi l’aportació del govern podria ser positiva, la prioritat en el nou sistema serà la garantia de serveis, de tal manera que, incrementant l’aportació actual del Govern, es podria oferir un servei molt millor.