El Molinar, un gran debat sobre un port petit
El projecte d’ampliació enfronta les posicions del Club Marítim i la plataforma
PalmaÉs un port petit, però el debat entorn de la seva ampliació és gran perquè presenta molts de vessants i posicions enfrontades. No és un port qualsevol; construït l’any 1917, és el club marítim més antic de Balears, i es troba possiblement al barri més singular de Palma, el Molinar, que en els darrers anys ja està patint una important transformació i amb un altre gran projecte, l’accés des de l’autopista de l’aeroport, ja en marxa. Hi ha debat més enllà del port i el lideren, per una banda, el club marítim, i per l’altra, la plataforma Al Molinar, port petit.
La directiva del club sosté que si no du a terme el seu projecte d’ampliació, no li serà possible renovar la concessió del port, que caduca el març de l’any 2018. Asseguren que es finançarà amb la venda de nous amarraments. Des de la plataforma neguen la major, asseguren que just n’hi hauria prou amb una rehabilitació i que darrere el projecte hi ha un interès especulatiu, que desfiguraria el barri, per convertir el port en un club nàutic elitista.
Els recels respecte de la posició de la directiva del club provenen del fet que el port del Molinar ja ha estat objecte d’altres projectes especulatius. En els anys de la bombolla immobiliària el grup Fer de Fausto Ferrero en va presentar un, i la mateixa directiva és la que en va plantejar en primera instància un que multiplicava per set la superfície actual i gairebé triplicava el nombre d’amarraments. També incloïa l’explotació de zones comercials i esportives. Davant el rebuig social generalitzat, i aquí va ser clau l’oposició de l’Ajuntament de Palma, la directiva n’ha presentat un de nou, més reduït. La superfície es multiplicaria per quatre i el nombre d’amarraments passaria dels 120 actuals a 220. Ara l’eslora màxima és de set metres, mentre que amb l’ampliació hi podrien amarrar iots de fins a 15. L’actual edifici social es demoliria i se’n construiria un de nou amb un reordenament de l’entorn urbà, a primera línia.
Tramitació en marxa
L’Autoritat Portuària és l’organisme que tramita el projecte, modificat respecte del primer, i el seu president, Alberto Pons, ja s’hi ha mostrat públicament a favor. L’expedient s’ha remès a totes les administracions que s’hi han de pronunciar: l’Ajuntament, el Consell i el Govern. Després del període de consulta, ja es troba en fase d’exposició pública. Amb tots els informes i al·legacions s’enviarà al Ministeri de Foment perquè dictamini si és factible o no.
Enmig d’aquesta tramitació, on les institucions han de dir-hi la seva, el debat s’ha polititzat. El president del club és també dirigent del PP de Palma i el rebuig del batle Mateu Isern al primer projecte s’ha emmarcat en la seva guerra interna amb el partit. Ara l’escenari és que Isern no repetirà i el projecte continua tramitant-se.