El consell de ministres aprova la sortida a borsa d'Aena

El govern del PP fa l'últim pas per a la privatització parcial de la companyia de gestió dels aeroports espanyols. La sortida a borsa del 28% de l'empresa serà l'11 de febrer

La terminal T1 de l’aeroport del Prat es va inaugurar el 2009 i no hi arriba ni el tren ni el metro.
Mariona Ferrer I Fornells
23/01/2015
2 min

MadridDesprés de mesos d'intents, el consell de ministres finalment ha donat llum verda a la sortida a borsa d'Aena. Si no hi ha cap canvi d'última hora, el govern del PP preveu que el pròxim 11 de febrer un 28% de la companyia de gestió dels aeroports espanyols surti a borsa. La privatització, però, és parcial. Tal i com es va aprovar en reial decret el passat estiu. Un 49% de la gestió d'Aena ha passat a mans privades i, d'aquest percentatge, la porció més important serà la que es trobarà als parquets i el 21% restant es reparteix entre el nucli estable d'accionistes de l'empresa, conformat per Corporación Financiera Alba, Faerco (Ferrovial) i el fons TCI (The Children's Investment Fund).

D'aquesta manera, l'Estat continuarà tenint el control de la gestió de la companyia, amb una espècie de model mixt criticat tant per experts, l'autoritat de Competència i també pel Govern i els empresaris catalans, que tenien l'aspiració d'assolir una gestió individualitzada del Prat, perquè pogués competir amb Aena.

Un sol gestor per "no trossejar els aeroports"

La ministra de Foment, Ana Pastor, ha tancat per complet la porta a aquesta possibilitat. "El que estem fent és enfortir la xarxa i garantir que en el futur, a Espanya, no es trossejaran els aeroports", ha dit durant la roda de premsa posterior al consell de ministres. Pastor ha defensat que Aena continua sent una empresa pública i que els seus treballadors continuaran set servidors públics, però que la presència d'inversors privats enfortirà la gestió de la companyia i a seva sostenibilitat.

"La cohesió i vertebració territorial és molt important per al govern", ha insistit per defensar el model de gestió perseguit pel govern de Mariano Rajoy. Pastor ha lloat la gestió del seu ministeri durant els tres anys de legislatura, en què s'ha passat de "tenir números vermells a tenir un saldo positiu". Preguntada sobre el perquè de la privatització si les xifres són positives, ha reiterat que és l'única manera per garantir que un futur a l'illa del Hierro, a Ceuta o Melilla puguin haver-hi aeroports.

4.000 milions d'ingressos

El govern espanyol calcula que, amb la privatització d'Aena, ingressarà uns 4.000 milions d'euros després de l'aprovació de l'Oferta Pública de Venda (OPV) aplaçada el passat octubre per divergències dins de l'executiu. Ja aquesta mateixa tarda de divendres està previst que la companyia publiqui el seu fulletó de venda d'accions a la CNMV i que dilluns es llanci l'anomenat 'roadshow' a la borsa de Madrid per atraure inversors. Les presentacions a inversors es repetiran també a Londres, Franckfurt, París, Nova York i Londres.

Segons els càlculs que es van fer per a la sortida en borsa prevista pel 12 de novembre, que finalment es va ajornar, la forquilla orientativa de preus que llavors es va barallar se situava en 41,5 i 53,5 euros per acció, el que significava valorar amb entre 6.225 i 8.025 milions d'euros el 100% d'Aena.

stats