Be STEAM, el revulsiu de les ciències tecnològiques

Una empresa llucmajorera apadrina un grup de nines, les TECNOgirls, finalistes a un concurs de robòtica internacional sobre projectes educatius vinculats amb la Lluna

i Enric Culat
24/06/2017
6 min

Les TECNOgirls són un grup de tres nines de Llucmajor integrat per n’Andrea, n’Emma i na Paula, d’entre 10 i 11 anys, seleccionat com un dels 12 equips finalistes de Moonbots, un concurs internacional de robòtica educativa que alhora està vinculat al premi Google Lunar X Prize, una competició espacial patrocinada per Google. Les tres nines han competit amb 166 equips de tot el món i han aconseguit passar a la final per la seva idea innovadora de construir un robot guia turístic per visitar totes les zones d’aterratge de les missions Apollo a la Lluna.

Juntament amb 11 equips més dels Estats Units, Mèxic, Suïssa, l’Índia, Malàisia, Ghana, Nova Zelanda i Israel, les TECNOgirls han demostrat que no cal viure en una gran ciutat o en un país capdavanter en tecnologia per formar part d’esdeveniments de robòtica educativa internacionals. Google Lunar X Prize és un desafiament que requereix que equips de vol, finançats per empreses privades, llancin amb èxit un coet fins a la Lluna i després facin desplaçar un robot per la superfície lunar perquè n’enviï imatges i dades a la Terra. És pretén així fomentar la tornada de l’ésser humà i/o dels robots a la Lluna i difondre el concepte STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts and Maths) entre les nines i nins de tot el món. Per presentar-se a la competició Moonbots, els equips havien de lliurar un vídeo de dos minuts en què havien d’exposar com seria el seu llegat si poguessin anar a la Lluna.

El club TECNOgirls es va crear fa pocs mesos gràcies a Be STEAM, una empresa de Llucmajor que habitualment realitza activitats i tallers per apropar el món de l’enginyeria a infants a partir de 6 anys: ofereix sessions tecnològiques en centres de Primària i instituts en horari lectiu, i incorpora les ciències i l’enginyeria dins el currículum com una eina pràctica d’aprenentatge transversal. Per la seva banda, les TECNOgirls ja han realitzat diversos tallers gratuïts per a altres nines, acompanyades per les seves mares, per així tractar d’acostar el món de l’enginyeria i les ciències a la dona, gènere que cada vegada té menys presència en els sectors tecnològics i que, per tant, ha inspirat l’existència del club TECNOgirls. La seva intenció, amb vista al futur, és realitzar tallers periòdicament gràcies a la infraestructura inicial de Be STEAM per tal que a poc a poc aquest ‘moviment’ s’estengui a la resta de municipis, ja que confien que les institucions, associacions i empreses també s’interessin pel projecte i col·laborin en la seva expansió i dotació.

Be STEAM va néixer com una plataforma per poder desenvolupar “idees” i després dur-les a la realitat empresarial. Daniel i Xavier Avià són dos germans i alhora socis que varen llançar el projecte el 2013 com una societat limitada, encara que no va ser fins al 2015 que Be STEAM es va anar consolidant i especialitzant en la seva funció més característica: la d’apropar les noves tecnologies als infants de sis anys en endavant, és a dir, a partir dels cursos de Primària, instruint-los en temes de programació, robòtica, construcció, màquines, però testant també altres conceptes educatius més innovadors com la programació de vehicles aeris i els drons, entre d’altres.

L’empresa no posa un límit d’edat en els seus tallers, en els quals també participen els pares i mares dels infants que ho volen. Inicialment, les activitats es varen pensar com a extraescolars per a una sèrie de centres, principalment de Llucmajor, Felanitx i Campos. A partir de 2016, però, l’empresa va decidir crear tres espais permanents a Llucmajor, Inca i Manacor, per tal de poder desenvolupar les seves activitats amb més comoditat i seguir els seus propis criteris i no els dels centres escolars. Així, les activitats que actualment organitza Be STEAM són contractades directament amb les APIMA de Mallorca i tenen una hora i mitja de durada, amb grups d’un màxim de 12 infants. Les associacions de pares i mares gestionen les activitats i ofereixen un catàleg de distintes possibilitats a les famílies, que paguen una quota bastant reduïda a Be STEAM. Daniel Avià explica que Llucmajor és l’espai central de l’empresa, com un laboratori, mentre que a Inca hi tenen un local llogat al Centre Bit, i a Manacor un altre també llogat al coworking Wohaby.

El director de Be STEAM reconeix que ell mateix, des de sempre, ha estat un fan de Lego, perquè aquest joc de construcció permet “creativitat i flexibilitat”. Explica que els darrers anys hi ha hagut un boom d’empreses i entitats que ofereixen activitats al voltant d’aquest tipus de peces i estructures, amb una gamma especialitzada que no només permet fer construccions, sinó que també serveix per combinar-les amb un ordinador o un dispositiu portàtil per tal de dotar les maquetes d’una certa “intel·ligència artificial”. En aquest sentit, Daniel Avià especifica que en els tallers de l’empresa primer s’ensenyen els conceptes més bàsics de construcció, amb engranatges i politges; d’aquí és passa a models més complexos en els quals ja s’incorpora moviment i motorització; i finalment s’entra a la fase de programació per convertir les màquines de motor en robots. “Intentam que els nins i les nines utilitzin tan poc com sigui possible el manual d’instruccions, ens agrada més llançar reptes que ells mateixos siguin capaços de resoldre amb la seva imaginació i creativitat”, apunta Daniel Avià.

El perfil dels estudiants que s’apunten a Be STEAM és de dos tipus. Una part són fans i seguidors recalcitrants de les construccions de Lego i, per tant, els agrada continuar muntant peces a tothora. També hi ha un altre grup d’alumnes aficionats a la programació, per sobre de tot, i que no es plantegen les activitats “com una jugueta per anar a passar el temps, sinó que ja se’ls nota, en certa manera, una predisposició per les vocacions d’enginyeria i ciències. Nosaltres tractam de potenciar aquesta vocació, perquè si ja de ben petits els obres aquest món -opina Daniel Avià-, llavors ja no esperen a acabar Batxillerat per decidir si volen fer ciències o lletres; és a dir, que ja des de Primària tenen un objectiu bastant clar per anar investigant i aprofundint. En definitiva, és qüestió de traslladar als nins i les nines la nostra passió per la tecnologia i ells ja s’encarreguen de recollir el testimoni”.

A Be STEAM ara mateix treballa un equip de cinc persones o “facilitadors”, és a dir, treballadors que s’ocupen de plantejar reptes i donar suport quan els infants ho necessiten o ho requereixen. “Nosaltres no feim classes, simplement aportam unes quantes nocions bàsiques perquè els infants siguin capaços, ells tots sols, d’arribar a una solució. En realitat el que feim -explica el màxim responsable de Be STEAM- és fer voltes devora ells com si fóssim borinos mirant el que fan, per veure si necessiten ajuda, i en tot cas llançar petites càpsules d’informació i d’assistència per tal que siguin ells els que trobin resultats, en col·laboració amb els seus companys, com un autèntic equip de laboratori”.

POTSER AIXÍ ARRIBARÀ un dia en què alguns d’ells es puguin convertir en TECNOgirls, que són les úniques representants de la Unió Europea dins aquesta competició Moonbots. A partir d’ara, n’Andrea, n’Emma i na Paula tenen una tasca molt important per endavant, ja que han de generar un joc de robòtica que ha de transcórrer sobre una recreació de la superfície lunar de 2x2 metres. De moment, el passat dia 10 ja varen fer una presentació pública del seu projecte davant 200 persones que es varen congregar a les instal·lacions de l’Observatori Astronòmic de Mallorca (OAM), a Costitx. Els pròxims dies se’n farà una altra exposició, que en aquest cas serà avaluada pel jurat internacional de Moonbots. A llarg del mes de juliol, aquest jurat internacional decidirà l’equip guanyador d’entre els 12 finalistes. El premi consistirà a poder visitar l’equip finalista del Google Lunar X Prize al seu propi país, que per la seva banda guanyarà 20 milions de dòlars per haver aconseguit enviar un robot a la Lluna abans del 31 de desembre de 2017.

EN EL COET que vagi a la Lluna, hi viatjaran els 12 vídeos dels equips finalistes de Moonbots -per descomptat, també el que han enregistrat les TECNOgirls-, dins d’una “càpsula del temps” de l’equip guanyador de la competició principal Google Lunar X Prize. Quan això es produeixi, i en mirar la Lluna, les TECNOgirls sabran que a la seva superfície hi ha un trosset d’elles mateixes, de Llucmajor i de l’empresa Be STEAM, tots entestats a demostrar que l’enginyeria i les ciències no tenen edat, ni gènere, sinó ganes, il·lusió i molta vocació.

stats