Brussel·les investiga si Meliá Hotels no respecta les normes de la lliure competència a internet
La Comissió Europea ha obert un expedient per aclarir possibles conductes que discriminin el consumidor en funció de la seva localització geogràfica
PalmaLa Comissió Europea (CE) investiga si Meliá Hotels no respecta les normes de la lliure competència. La comissària europea de la Competència, Margrethe Vestager, ha anunciat aquest dijous l'obertura d'una investigació a la cadena hotelera Meliá i diversos operadors turístics europeus (Kuoni, REWE, Thomas Cook i TUI) per suposats acords sobre serveis d'allotjament que discriminen el consumidor en funció de la seva localització geogràfica.
L'Executiu comunitari ha indicat en un comunicat l'existència d'unes clàusules en aquests acords que impedirien a determinats clients veure la disponibilitat real de l'hotel o reservar habitacions als millors preus, un fet que vulnera les normes de competència de la Unió Europea (UE).
A banda de l'expedient a aquestes empreses turístiques, la CE n'ha obert dos més pels mateixos motius: un a les empreses fabricants d'electrònica de consum Asus, Denon & Marantz, Philips i Pioneer, i l'altre a empreses de videojocs.
La CE ha assenyalat que "ni els hotels ni els operadors no poden discriminar els clients en funció de la seva ubicació", si bé acull "favorablement" la iniciativa dels hotels per desenvolupar mecanismes de fixació de preus que maximitzin l'ocupació de les habitacions.
Vestager ha recordat que el comerç electrònic ha d'oferir als consumidors una oferta "més variada" i l'oportunitat d'efectuar compres transfrontereres sense distorsionar la competència ni "compartimentar el mercat únic".
"Estam analitzant si aquestes empreses contravenen les normes de competència de la UE en aplicar una restricció deslleial dels preus de venda al públic o en excloure els consumidors d'algunes ofertes per la seva nacionalitat o ubicació", ha dit Vestager.
La investigació de la Comissió Europea sobre el sector hoteler parteix de denúncies rebudes per part dels clients, ha indicat l'Executiu comunitari.
Encara que no van precisar el nombre de denúncies rebudes, fonts comunitàries van indicar que procedeixen de consumidors de "tot Europa" i es refereixen, fonamentalment, a reserves a països del Mediterrani.
Tant la cadena hotelera com els tour operadors podrien enfrontar-se a una multa, atès que aquesta pràctica "no és legal", han afegit les fonts.
Meliá se'n defensa
La investigació "no suposa que existeixi infracció"
Per part seva, Meliá Hotels International ha emès un comunicat en el qual defensa la legalitat de les seves pràctiques per vendre a través d'internet. L'empresa mallorquina confia que la investigació "confirmi l'absència de conductes contràries als drets dels consumidors".
En aquest sentit, la cadena hotelera recorda que l'obertura d'un expedient "no suposa que efectivament existeixi infracció" i que el procés s'ha obert "a efectes d'ampliar el seu coneixement sobre la qüestió plantejada".
L'empresa ha informat que continuarà participant de manera activa i constructiva amb la CE com ho ha fet fins ara, "aportant tots aquells aclariments que poguessin ser necessaris respecte de la qüestió plantejada, confiant en una resolució ràpida del procediment, que confirmi l'absència de conductes contràries als drets dels consumidors europeus".