EDUCACIÓ: CONFLICTE A LES AULES
Balears21/09/2014

El català recula a Secundària

Les proves anuals del Govern identifiquen un retrocés en competències del 2,3%

Mercè Pinya
i Mercè Pinya

PalmaEl TIL és un èxit i ha millorat les competències lingüístiques dels alumnes de primer, tercer i cinquè de Primària de l’any passat, cursos on s’aplicava el sistema trilingüe per primer cop. Aquest és el discurs del Govern, que ha fet servir unes proves durament qüestionades pels experts pel biaix del mètode per promocionar el Tractament Integrat de Llengües entre els pares i mares de les Balears a principi de curs. Les proves lingüístiques, a més d’excloure els alumnes amb Necessitats Específiques de Suport Educatiu (NESE), no avaluaven les matèries no lingüístiques que, en virtut del Tractament Integrat de Llengües, s’havien d’impartir en anglès.

Però aquests exàmens, fets per l’Institut d’Avaluació de la Qualitat del Sistema Educatiu (IAQSE), no són els únics que es feren el curs 2013-14. Així, com cada any, l’IAQSE féu una prova diagnòstica a tot l’alumnat i sobre diferents matèries. En aquest cas, any rere any, alternativament, s’avaluen els alumnes de 4t de Primària i de 2n d’ESO i, enguany, tocà aquest darrer nivell.

Cargando
No hay anuncios

Les dades, que la Conselleria d’Educació encara no ha fet públiques, revelen que al conjunt de les Illes, la competència en llengua anglesa és del 52,5%; la competència en castellà, del 68,6%; i la competència en català, del 59,6%.

Si es comparen aquestes dades amb les proves anteriors, realitzades a aquest mateix nivell educatiu el curs 2011-12, es pot veure que en anglès els alumnes de les Illes Balears han millorat un 1,2%; i en castellà, la millora, del 4,9%, és espectacular. Per contra, la competència en català és l’única que retrocedeix: fa dos anys era del 61,9%, 2,3 punts més que en l’actualitat.

Cargando
No hay anuncios

Fiabilitat

Tot i que els percentatges de les proves de competències lingüístiques que Joana Maria Camps promociona aquestes setmanes per avalar el TIL parlen de millores de fins a 14 punts en català en els alumnes de 5è de Primària entre el novembre i el maig passats i de 7 punts a tercer, allò cert és que els avaluats al novembre i al maig són diferents, de centres distints. Tampoc no hi ha possibilitat de comparar els nivells de competència lingüística d’un alumne de primer, tercer o cinquè de Primària del curs 2013-2014, amb l’aplicació del TIL, amb el nivell que tenia un alumne en matèries lingüístiques en els mateixos cursos el 2012-2013, sense TIL. Per això, els experts consideren més fiables les proves de diagnòstic que fan a 2n d’ESO i 4t de Primària cada any.

Cargando
No hay anuncios

Aquestes proves d’Avaluació de Diagnòstic IAQSE, que es feren el maig de 2014 i que foren corregides a finals d’aquell mes, no seran publicades oficialment fins al febrer de 2015, segons els plans de la Conselleria d’Educació. Hi participaren un total de 50 centres de totes les Illes, 32 de públics i 18 de privats.

Al contrari de les proves d’avaluació del TIL, de les quals la Conselleria exclogué pràcticament tots els alumnes amb NESE, a més de no tenir en compte el conjunt de variables socials, culturals, econòmiques i familiars, en aquest cas, “per tractar-se d’una avaluació censal, hi ha de participar tot l’alumnat de 2n d’ESO del centre” per aconseguir que “els resultats de l’avaluació s’ajustin al màxim a la realitat”, segons figura en el document de l’IAQSE sobre els aspectes generals de l’avaluació de diagnòstic 2013-14 de 2n d’ESO. És més, l’IAQSE recomanà que “és convenient que hi participi el major nombre d’alumnat NESE i que els centres facin les adaptacions que estiguin al seu abast”.

Cargando
No hay anuncios

Així, tenint en compte totes les variables i el mètode fet servir, les xifres de retrocés del català davant la millora del castellà i de l’anglès entre els alumnes de 2n d’ESO, on el curs passat encara no s’aplicà el TIL i, per tant, continuava regint el Decret de mínims, que marcava un mínim del 50% dels continguts en català, no ofereixen una bona perspectiva per a la llengua pròpia, que en aquest curs ja es retalla a aquest nivell al 33% de les assignatures.