“Cercam activitats significatives per a ells”
Cada sessió s’adapta a la necessitat del pacient
PalmaSaber com és la persona i què feia abans de tenir l’ictus és fonamental perquè el procés de recuperació tingui èxit. “Miram les necessitats reals i cercam activitats significatives per a ells. Si una persona no ha cuinat mai, no la posaré a cuinar. Ara tenim un senyor que és instal·lador d’aire condicionat i treballam coses que tenen a veure amb manejar assumptes financers”, explica la terapeuta ocupacional Yolanda Aznar. “Tenim material estàndard, però cada malalt té el seu tractament; això s’aprèn amb l’experiència”, explica l’auxiliar Mari Carmen Pons.
Fer activitats fora de l’entorn hospitalari és un altre dels objectius de l’àrea de Teràpia Ocupacional, tot i les limitacions de recursos que tenen. “L’hospital té una situació immillorable i ens dona opcions, per exemple, de veure com una persona se’n surt a l’hora d’anar a comprar, com baixa les escales, com es mou pels diferents terrenys del carrer on hi ha voreres, clots, terra...”, assenyala Aznar.
Logopèdia
Els professionals de la teràpia ocupacional treballen de manera coordinada amb un equip de fisioterapeutes i una logopeda, l’única que hi ha a la sanitat pública de les Balears dedicada a la neurorehabilitació. Igual que amb la teràpia ocupacional, la logopeda cerca material d’interès per al pacient a l’hora de treballar la comunicació.
“Sempre pens que si tu no fas una feina amb ells d’investigar quina és la seva vida, és difícil arribar a ells i poder ajudar-los”, afirma la logopeda Neus Martorell. A l’hora de recuperar el llenguatge, també hi influeix molt el caràcter de la persona: com més oberta i xerradora sigui, millor. “La família també té molta importància”, hi afegeix Martorell.
La funció de la logopeda en un servei de neurorehabilitació com el de l’Hospital General va més enllà de treballar el llenguatge i la deglució des del despatx. “Tenim una funció molt global, has de veure com es comunica el pacient amb el fisioterapeuta, amb les famílies, amb el treballador social, què li diuen i què ha entès. Això forma part de la persona i el logopeda, com a professional que vetla per la comunicació, ho ha de saber”, assevera Martorell.