El segon cinturó tindrà la meitat dels cotxes prevists
Una nova obra projectada en temps de bonança és qüestionada pels tècnics
PalmaSi les prioritats d’una societat s’avaluen per les assignacions pressupostàries, queda clar que en el cas de Mallorca ni la crisi més llarga i profunda que s’ha viscut en democràcia no podrà evitar que les carreteres continuïn creixent.
Curiosament, ho fan enmig d’una important reducció de l’ús del cotxe, això sí, a causa del preu del combustible, i no de les polítiques de transport públic, que també han patit les retallades.
Dels 170 milions de litres de carburant dispensats el 2009, el 2011 s’havia passat a 130, una xifra que a hores d’ara pràcticament no s’ha recuperat.
Tot i això, el Consell de Mallorca manté intactes les inversions en el segon cinturó de Palma, una obra que es fa en quatre trams i que suposarà una inversió total de més de 130 milions d’euros.
A principis del seu mandat, l’equip de Maria Salom va decidir reduir el projecte per on havia generat problemes polítics a l’anterior majoria d’esquerres. El tram que havia d’ enllaçar el camí dels Reis per connectar amb Son Espases i la UIB es va eliminar després de moltes protestes ciutadanes pel seu gran impacte. “Aquell projecte era una barbaritat”, diu un tècnic de Carreteres que no vol donar el seu nom. “Però s’hauria d’haver fet una connexió més senzilla per enllaçar amb Son Espases i la Universitat perquè, si no, el projecte de segon cinturó per enllaçar l’aeroport i l’autopista d’Inca no té sentit, ja que no hi ha prou demanda”, assegura.
Segons els estudis emprats per justificar aquesta actuació, s’afirma que més de 40.000 vehicles transitaran cada dia per l’obra en estar acabada. La realitat és que a dia d’avui ho fan poc més de la meitat, i les dades de trànsit no permeten pensar en grans increments. Precisament, l’adjudicatària del peatge a l’ombra de la carretera Palma-Manacor (Ma-15), que cobra a tant pel cotxe que hi passa, lluita des de l’any 2011 per cobrar més del Consell de Mallorca després que es demostrassin totalment inflats els estudis de demanda. D’altra banda, els ecologistes del GOB han assegurat reiterades vegades, per boca de la seva portaveu, Margalida Ramis, que es tracta “d’una actuació innecessària, de gran impacte i que sols afavoreix l’ús del cotxe privat”.
El segon cinturó té en aquests moments dos trams en execució de les obres, el tres i el quatre. Es tracta del desdoblament de la carretera del Pla de na Tesa , al costat del centre comercial Alcampo , amb un pressupost d’11,7 milions d’euros. El segon tram correspon a la connexió del segon cinturó amb l’autopista d’Inca i té un pressupost de 26,8 milions d’euros.
La presidenta del Consell, Maria Salom, va anunciar a principis d’any que aviat s’iniciaran les obres dels altres dos trams, l’ 1 i el 2 del desdoblament de la carretera Ma-30 ( segon cinturó), a més del desdoblament de la carretera Llucmajor - Campos i la variant nord d’Inca . Va assegurar que aquestes actuacions permetran la creació d’uns 500 llocs de treball. Començaran, afirmà, “com més aviat millor”. De fet, el tram del segon cinturó, que consisteix en la construcció de nous accessos a Son Ferriol i Son Llàtzer i els enllaços entre les Ma-15, Ma-15D, Ma-3011 i la Ma-30, ja es troba en fase d’adjudicació prèvia i disposa d’un pressupost de 35,8 milions. El darrer tram, que ha de connectar l’autopista de l’aeroport amb el Coll d’en Rabassa i el camí Fondo, i que suposarà un autèntic scalextric, també es preveu que sigui licitat properament i costarà 38,7 milions.
Campos-Llucmajor
Pel que fa al desdoblament de la carretera entre Llucmajor i Campos, que implicarà allargar l’autopista actual, els estudis de trànsit tampoc no justifiquen del tot l’obra, ja que l’autopista entre Palma i Llucmajor té uns índexs de trànsit molt inferiors als prevists llevat de les puntes de l’estiu, i el Consell només fa servir en el cas de la prolongació fins a Campos l’argument de la seguretat. Tècnics del Consell qüestionen que la solució sigui la idònia, perquè només amb millores i alguns trams desdoblats creuen que es podria resoldre la problemàtica que presenta aquesta via.
L’aportació del Ministeri de Foment pel conveni de carreteres serà de 19,4 milions d’euros, que formaran part dels 73 milions de pressupost de què disposarà Urbanisme i Territori el 2014, un 2% més que el 2013. Així, Mallorca gastarà enguany més a fer carreteres quan ha baixat l’ús del cotxe, tenint una adjudicatària que li reclama cobrar més perquè se sobredimensionà l’ús de la Palma-Manacor i quan les necessitats socials desborden les administracions. Des del Consell recorden, però, que la inversió és finalista i que si les obres no es duen a terme “es perdrien els doblers”.
Una altra actuació important que s’està executant, i que en certa mesura també forma part de l’anell paral·lel a la via de cintura, és l’accés al Molinar, que crea una sortida de l’autopista fins a la barriada, tot i haver-hi dos accessos més de semblants en pocs quilòmetres. El GOB i els veïns en varen criticar el fort impacte, però el Consell no aturà un projecte redactat en temps del Pacte, que costarà més de 15 milions.