PRESENT I FUTUR DE LA MOBILITAT
Balears23/09/2016

“Els cotxes elèctrics no suposen una alternativa tan neta”

La sostenibilitat consisteix en un canvi de paradigma i a fomentar les renovables

Martí Gelabert
i Martí Gelabert

PalmaUna de les principals opcions que “ronden els caps a l’hora de cercar una alternativa al cotxe és la de convertir el motor en una bateria. Canviar les emissions de CO2 i el soroll dels turismes per una remor més calmada i desapercebuda. Però, és tan viable el cotxe elèctric? Per Rodrigo Irurzun i Félix García, d’Ecologistas en acción, la resposta és determinant: “Els cotxes elèctrics no suposen, en l’estat actual de la tècnica, una alternativa tan neta i eficient com es pretén”. Això no obstant, cal llegir entre línies el missatge que deixen, ja que no neguen aquesta alternativa, però reclamen un canvi de paradigma. En aquest sentit, es mostren contundents: “Només representaran una alternativa sostenible quan s’utilitzin únicament en els casos necessaris, en un context de mobilitat diferent”. Però, més concrets, centren l’objectiu en un factor clau: la producció de l’energia elèctrica ha de provenir de fonts renovables.

De fet, els cotxes elèctrics només redueixen les emissions de CO2 directes. Però en el procés de generació, assenyalen els experts, “es produeix contaminació en forma de CO2, partícules en suspensió i d’altres gasos nocius si es genera a partir de centrals tèrmiques”. Alguns estudis recollits per Irurzun i García assenyalen que els vehicles purament elèctrics amb bateria de liti mostrarien emissions de CO2 similars a les de la resta de turismes per a recorreguts a partir de 700 km. Ara bé, altres treballs detallen que vehicles híbrids connectables a la xarxa elèctrica “redueixen un 32% les emissions de gasos hivernacle”. Ara per ara, a Espanya les emissions de C02 causades per la producció elèctrica són del 0,45 kgCO2/kWh.

Cargando
No hay anuncios

Irurzun i García també expliquen que les emissions durant les fases de producció i rebuig es dupliquen en el cas dels elèctrics. El problema són les bateries. Per aquest motiu també reiteren que l’única manera de compensar-ho és aconseguir energia procedent de recursos naturals.

Reorganització urbanística

Cargando
No hay anuncios

Un altre estigma estès és que els cotxes elèctrics són una solució “ideal” per moure’s per les ciutats. Però els problemes s’estenen: expansió urbana, construcció de grans infraestructures, cessió d’espai públic al cotxe. “Crea la il·lusió que és possible un sistema de transport ecològic al marge del transport públic i de la reorganització urbanística”, lamenten els ecologistes. També adverteixen de “l’efecte rebot”. És a dir, la neteja aparent de l’energia elèctrica podria fomentar l’ús del cotxe privat encara més que en l’actualitat. De fet, apunten que la fabricació d’un automòbil consumeix tanta energia com la que gasta al llarg de 60.000 km recorreguts. “El cotxe elèctric és un intent de mantenir un model de transport que ja no se sosté i que ha de ser modificat”, conclouen Irurzun i García.

Poques matriculacions

Cargando
No hay anuncios

Segons dades de l’Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions (ANFAC), des del gener fins l’agost d’enguany, s’han matriculat 23.823 unitats. De cotxes híbrids, n’han estat 457 i d’elèctrics, 76. Aquestes dades suposen un lleuger increment des del mateix període del 2015, ja que es van matricular 13 vehicles elèctrics i 116 híbrids menys.

En comparació amb la resta de comunitats autònomes, les Balears són la novena que més híbrids ha matriculat fins al maig d’aquest mateix any. El creixement a l’Estat ha estat notable, ja que la variació ha estat del 72,97%. En el cas d’aquells que són totalment elèctrics, la variació ha estat del 177,62%. Ara bé, el mercat és molt menor. Fins al maig, a l’Estat espanyol es matricularen 2.010 vehícles, 50 dels quals a les Illes. L’alternativa elèctrica, tot i créixer, encara és distant. A principis d’any, la quota d’aquest tipus de cotxes respecte dels de benzina fou del 0,2%. “Són una opció atractiva”, diuen Irurzun i García, però el context que envolta aquest mercat necessita uns canvis que, de moment, no s’estan acabant de produir.