El centre d'Eivissa serà exclusiu per a vianants a partir del mes d'octubre
L'Ajuntament de Vila ha presentat el projecte de conversió de les zones de Vara de Rey, plaça del Parc i l'accés a la ciutat emmurallada
EivissaL'Ajuntament d'Eivissa ha presentat aquest dimarts el seu projecte de conversió de les zones de Vara de Rey, plaça del Parc i l'accés a la ciutat emmurallada en carrers d'ús exclusiu per a vianants. No es tracta d'un projecte nou. Els socialistes, de la mà de l'alcaldessa Lourdes Costa, el van voler iniciar fa dues legislatures, però el govern del PP dels darrers quatre anys havia deixat aquest projecte aparcat dins un calaix. Ara es reprèn i ho fa amb canvis respecte del projecte inicial, com la incorporació d'un carril bici, l'ampliació de l'àmbit d'actuació amb els carrers Jaume I i Comte de Rosselló per tal de tancar l'obra i l'eliminació d'algunes infraestructures que ja han estat executades.
Pel que fa a les dades tècniques d'aquest projecte, el regidor de Patrimoni, Pep Tur, ha explicat que es protegeix i s'incrementa tot l'arbrat del passeig, es reutilitza la pedra de les voreres i es conserven els bancs, ja tradicionals al passeig, de manera que es reordena l'ocupació pública i "es converteix el passeig en una zona ampla i lliure d'obstacles". A més, s'eliminarà el cablatge aeri i obsolet i s'habilitaran vials de servei a tot l'àmbit. Finalment, s'instal·laran llums al terra del passeig.
Quant a la circulació, l'obra de conversió preveu una reordenació del trànsit de tota la ciutat amb el canvi de sentit d'algunes de les principals avingudes, a banda d'un únic control d'accés al nucli històric de Dalt Vila i la Marina. Tots els canvis, amb l'objectiu "de fer a la ciutat un espai amable per a les persones" i per "donar protagonisme" als vianants i integrar la zona històrica a la ciutat.
En aquest sentit, l'arquitecte Jesús Arcos, membre de l'equip redactor del projecte, ha destacat que al començament es trobaren un centre històric separat de la resta de la ciutat i uns espais que, tot i ser dels més importants, es trobaven en un estat de degradació evident. Amb aquest projecte, ha explicat, es revitalitza i modernitza la zona integrant-la al centre històric.
Aquest projecte obligarà a la construcció de noves alternatives d'aparcament que l'Ajuntament ja té projectades. D'una banda, un pàrquing soterrat al parc Reina Sofia, que no estarà enllestit per al començament de les obres de Vara de Rey, cosa que "provocarà alguns problemes", i de l’altra, la construcció d'un aparcament a la zona del port de l'avinguda de Santa Eulària, obra que depèn d'Autoritat Portuària i que va camí de no ser una realitat en els propers mesos.
Crítiques de l’oposició
Tant el Partit Popular com el regidor Antoni Villalonga, d'EPIC, han criticat els problemes circulatoris que provocarà aquesta conversió. De fet, la regidora popular Virginia Marí assenyala que aquest projecte significarà "la mort definitiva de la Marina", barri que patirà importants restriccions al trànsit i que tindrà un únic punt d'entrada.
En el cas de Villalonga, el regidor fa temps que critica que sigui el Consorci Patrimoni de la Humanitat l'encarregat de pagar aquesta obra, i més "quan hi ha elements patrimonials abandonats", com el museu de Puig dels Molins. De fet, aquest dilluns passat, a través d'un comunicat, el Moviment Ciutadà EPIC alertava que es podria perdre el títol de Patrimoni de la Humanitat "per prioritzar l'urbanisme sobre el patrimoni". I és que les obres previstes suposaran una inversió de 3,8 milions d'euros en un termini d'execució de vuit mesos.