Dimiteix en bloc l'equip directiu de l'IES Santanyí
Cinc centres rebutgen adaptar la programació al TIL
Palma.La pressió que tenen els directors dels centres educatius per haver d'aplicar el TIL sense recursos i amb projectes lingüístics que es troben en una situació de llimbs legals està deixant un degoteig de dimissions arreu de Mallorca. En alguns casos els projectes lingüístics trilingües aprovats a corre-cuita aquest estiu per part dels equips directius no han estat ratificats per la Conselleria d'Educació, i en d'altres, aprovats pels consells escolars, foren rebutjats pel Govern i no se n'han redactat de nous.
Ahir dematí, l'equip directiu de l'IES Santanyí, encapçalat per Francesca Vallbona i format pels caps d'estudis d'ESO i Batxillerat, a més de la secretària, va presentar la seva renúncia davant el claustre de professors. Es preveu que la dimissió es traslladi i formalitzi avui a la Conselleria d'Educació.
En el cas de l'IES Santanyí, el projecte lingüístic trilingüe aprovat pel consell escolar fou tombat per Educació, com en la majoria dels centres de les Illes, i va ser el posterior redactat de l'equip directiu el que en principi havia d'aplicar-se. Amb tot, com succeeix a moltes escoles i instituts, els responsables corresponents de la Conselleria d'Educació no s'hi havien pronunciat. L'enviament d'unes instruccions per part d'un inspector amb relació al TIL haurien arribat aquesta setmana.
Però el de l'IES Santanyí no és l'única renúncia que es conegué ahir. La directora del CEIP Melcior Rosselló i Simonet de Santa Maria, Elisabet Pares, ja ha formalitzat la seva dimissió davant la Conselleria d'Educació, que ara s'hi haurà de pronunciar i haurà de determinar si la hi accepta o no. La directora explicà ahir al claustre de professors que renuncia al càrrec per motius personals. Les greus dificultats del centre per aplicar el TIL haurien fet especialment feixuga aquesta tasca.
En aquest cas, a l'escola de Santa Maria el projecte trilingüe s'aprovà pel consell escolar emparat en l'article 20, i ara els mestres del centre no tenen clar si té validesa legal o no. De qualsevol manera, el TIL s'està aplicant i des del centre reconeixen que no està sortint bé. Posen com a exemple les assignatures de Medi i Plàstica en anglès als alumnes de tercer de Primària, que es converteixen en inassumibles per a infants que tot just comencen a escriure amb fluïdesa.
No a les programacions anuals
Una de les noves mesures de pressió que estan duent a terme molts centres és el rebuig de la Programació General Anual (PGA), l'eina de planificació del curs que concreta els objectius i actuacions, a més de la gestió i recursos de cada escola i institut, i que inclou el projecte lingüístic del TIL. La data límit fixada per aprovar les programacions era ahir, de fet.
Ahir mateix, com a mínim cinc centres rebutjaren la PGA. Precisament, aquest fou un dels punts de l'ordre del dia del claustre de professors de l'IES Santanyí, que n'informà negativament, i posteriorment el consell escolar la rebutjà. El mateix succeí a l'IES Pau Casesnoves d'Inca, al CEIP Port de Pollença, mentre que en el cas de l'IES Marratxí, de moment, n'ha informat negativament el claustre.
Aquesta mesura, impulsada per l'Assemblea de Docents, es basa en l'autonomia de centre que proporciona la LOE, que considera els claustres i consells escolars òrgans de govern dels centres. L'objectiu és deixar palès, una vegada més, el rebuig a la imposició del TIL.
En tots els centres esmentats anteriorment, els claustres consideren que els aspectes de la PGA relatius a la implantació del TIL i el projecte lingüístic trilingüe "no garanteixen i, fins i tot, impossibiliten aspectes educatius bàsics que el claustre té l'obligació d'avaluar", com ara que el projecte TIL limita l'autonomia de centre, "no té en compte les característiques de l'entorn social i cultural del centre", "no queda garantida l'atenció de l'alumnat amb necessitats educatives especials a les matèries impartides en llengua estrangera" o que el "currículum de les matèries impartides en llengua anglesa no recull criteris d'avaluació relacionats amb la competència en anglès", entre d'altres. I conclou que la PGA i el projecte lingüístic que hi està inclòs "no ha estat dissenyada amb l'exigència de proporcionar una educació de qualitat a tot l'alumnat i adequada a les seves necessitats". Amb aquest informe en contra, els consells escolars simplement ratifiquen aquest rebuig.
Aquesta és, bàsicament, una mesura simbòlica, una estratègia dels centres i la comunitat educativa que intenta mostrar el rebuig al TIL, tot i que és un procés dur pels equips directius, que encara han d'acumular més pressió en no tenir la programació aprovada. Des de l'Assemblea de Docents, Guillem Barceló argumentava ahir que "això no paralitza el centre ni el volem paralitzar. És, senzillament, una mesura de coherència. Així mateix, Barceló recordà els cinc centres que el curs passat ja dugueren a terme aquesta iniciativa, que acabà amb la imposició del Govern de la PGA anterior.