"Has d'esperar dues hores i mitja. Si pagues, t'atenem ara"
Consum anuncia un codi de bones pràctiques per a empreses de lloguer de cotxes davant les 500 queixes dels clients registrades en els dos darrers anys
Palma"Has d'esperar dues hores i mitja. Si pagues, t'atenem ara". Aquesta és una de les pràctiques abusives que alguna empresa de lloguer de cotxes està fent amb els clients. No totes actuen de la mateixa manera, assegura Xisco Dalmau, director general de Consum del Govern, però el fet és que el seu departament ha registrat unes 500 queixes per problemes amb les empreses de lloguer de vehicles en els dos darrers anys a Balears. Preus enganyosos, clàusules i pràctiques abusives, com demanar 40 euros per ser atesos ràpidament o carregar a la targeta despeses que no corresponen, són les principals raons per les quals l'Executiu balear ha llançat una campanya d'assessorament sobre els drets i les recomanacions als consumidors que volen llogar un cotxe.
Juntament amb telefonia mòbil i companyies aèries, les empreses de lloguer de cotxes són les que més queixes dels turistes originen, segons ha explicat Dalmau aquest dimecres. "Ningú no es pot creure que per 6 euros al dia podem llogar un cotxe. El preu publicitat ha de ser el preu final", ha comentat el director general com un altre exemple de frau per part de les empreses. Les companyies que continuïn anunciant un servei per un preu que no es pot complir "tindran un requeriment per part de l'Administració", ha anunciat Dalmau.
Les quasi 500 denúncies davant Consum i davant altres organismes internacionals que tenen a veure amb males pràctiques per part dels 'rent a car' de les Balears han estat raó suficient perquè a partir de setembre el Govern i empresaris del sector s'asseguin a la mateixa taula per establir un codi de bones pràctiques. Aquest document, segons Dalmau, "regularà i posarà nom als cotxes de lloguer que circulen" i ajudarà "a posar límit" al nombre de vehicles.
El Govern preveu implantar un segell d'excel·lència que només rebran les empreses que signin el futur codi de bones pràctiques i que estiguin inscrites en el registre oficial de 'rent a car'. Aquest segell serà una garantia que l'establiment respecta els drets bàsics del consumidor.
Dalmau ha donat tota aquesta informació davant l'Oficina d'informació turística del parc de la Mar durant la presentació de la campanya informativa sobre els drets dels consumidors quan es lloga un vehicle. A les oficines d'informació turística, turistes i residents podran trobar uns cartells i uns fullets amb recomanacions per evitar clàusules abusives en el contracte de lloguer d'un cotxe, com pràctiques fraudulentes.
En aquesta presentació, que també es farà a l'aeroport de Palma i a Evissa i Formentera, el director general de Consum ha estat acompanyat per la regidora de Consum de l'Ajuntament de Palma, Antònia Martín, i el coordinador de la Regidoria de Turisme, Francisco Ducrós, entre altres càrrecs municipals.