Educació torna a enviar inspectors contra els claustres
L’equip directiu de l’IES Josep Font i Trias d’Esporles, primera dimissió en bloc que es cobra la nova ofensiva
PalmaLa història es repeteix i sembla que aquest estiu duu punt de reproduir moltes de les situacions que es visqueren als centres educatius l’estiu passat, quan els equips directius suaven per elaborar els Projectes de Tractament Integrat de Llengües (PTIL), en contra de la seva voluntat, de la dels claustres i de la dels consells escolars dels centres. De moment, la Conselleria d’Educació torna a enviar Inspecció contra els claustres pel TIL i l’escenari és com una espècie de bucle o etern retorn.
Alguns instituts, com l’IES Josep Font i Trias d’Esporles, l’Antoni Maura de Palma, Can Peu Blanc de sa Pobla i el Baltasar Porcel d’Andratx ja han rebut un informe negatiu d’Inspecció Educativa del Govern perquè els seus respectius projectes de Tractament Integrat de Llengües no s’adequen al repartiment artitmètic de 50% de català i castellà que propugna la Conselleria d’Educació.
Els inspectors donen als equips directius d’aquests centres cinc dies per esmenar els projectes TIL, convocar les corresponents comissions de coordinació pedagògica (CCP) i claustre de professors.
L’equip directiu de l’IES Josep Font i Trias d’Esporles ja ha convocat un claustre i en la convocatòria també hi anuncien la seva dimissió. De fet, els directors preveuen presentar un escrit de discrepància, que no eximeix del compliment de les instruccions rebudes, però obre el camí a reclamacions de tipus administratiu i jurídic.
Sense suport normatiu
La interpretació del repartiment de les llengües oficials no té cap suport normatiu ni cap instrucció escrita i, de fet, només es recull al web ATLES, el servei d’assessorament sobre el TIL de la Conselleria d’Educació en les “preguntes freqüents”.
L’Ordre TIL, en l’article 5.4, diu que “en relació amb la impartició de la resta de les àrees o matèries no lingüístiques d’aquests projectes de tractament integrat de llengües, s’ha de respectar l’equilibri lingüístic de les llengües oficials”, però en cap moment no estableix que aquest hagi de ser un equilibri purament aritmètic, és a dir, de 50% i 50%.
Amb tot, la Conselleria de Joana Maria Camps manté que les tres hores que quedaven a disposició dels centres per poder decidir en quina llengua (català o castellà) s’impartien s’elimina perquè s’interpreta la noció d’“equilibri” com a 50% en cada idioma, interpretació molt discutida jurídicament.
Aquesta versió endurida del polèmic sistema trilingüe no estaria avalada ni pel mateix decret de Tractament Integrat de Llengües, ni per l’Ordre que el desenvolupa. De fet, aquest és un dels arguments que s’al·leguen en els recursos que ha interposat la comunitat educativa davant el TSJB contra l’Ordre de Tractament Integrat de Llengües.