PALMA CANVIS EN LA FISONOMIA

La febre dels creuers transforma Ciutat

El desembarcament de turistes per unes hores dispara els comerços de ‘souvenirs’, bijuteria i menjar ràpid a les rutes, en ple cor de Palma

Lluís Planas
30/03/2014
4 min

PalmaDurant l’any passat, atracà una mitjana de més d’un creuer cada dia al port de Palma. En total ho feren 487 i l’estimació és que més d’un milió i mig de passatgers procedents d’aquests vaixells turístics posaren peu en terra per visitar l’illa i la ciutat. El nombre no deixa de créixer cada any. Hi ha una febre creuerista. A preu econòmic i tot inclòs, els vaixells que travessen la Mediterrània tenen escala obligada a Palma i la ciutat s’està transformant per rebre aquesta allau de turistes.

Arribats al port on el vaixell fa escala, aquests turistes tenen un temps limitat que no supera les vuit hores i les espremen amb una visita ja programada o amb una ruta guiada pels carrers més cèntrics i comercials de Ciutat. Què es troben els creueristes en arribar a Palma? Uns carrers que han començat a ser copats per botigues de souvenirs, bijuteria i menjar ràpid, una mena de take away per continuar la caminada mentre es fa una mossegada.

En molts de casos, la qualitat del producte que s’ofereix és dubtosa, sense gens de relació amb la ciutat o l’illa, i el seu preu, desorbitat. És aquella mateixa oferta que durant molts anys també hem vist a Platja de Palma o en altres destinacions turístiques madures, pendents de reconversió també fa molt de temps. Ara aquesta oferta arriba al cor de Palma, la qual cosa dóna una idea que el tipus de turista que desembarca amb els creuers tampoc no és diferent del que va a aquells altres indrets.

Una ruta qualsevol

Feim una de les rutes dels creueristes, normalment traslladats en autobús des del port de Palma fins a l’aparcament del moll Vell, als peus de la Seu. Després d’una visita al mirador de Dalt Murada -no tothom entra a veure la Catedral al preu de 6 euros-, els visitants enfilen el carrer Palau Reial per trobar-se ja en aquest tram fins a set botigues de bijuteria i quatre de souvenirs. Camisetes i postals amb ‘I love Mallorca’, però també de flamenques, bous i ganivets d’Albacete. El turista pot endur-se com a record un obridor amb forma de cul de dona. Això sí, amb el nom de Mallorca.

Una antiga agència de viatges, entre el Parlament i la seu del PP, ha estat la darrera a caure a la febre. Ara es diu La Perla. Continuam i trobam un lloc per prendre un gelat i un altre de sandvitxos per endur-se, una oferta constant durant tota la ruta. Arribats a la cantonada amb el carrer Conqueridor, ja veim la seu del Consell de Mallorca. També un vestit de flamenca per a nina, a uns 8 euros. És a l’expositor de la vorera d’una antiga joieria, ara reconvertida en botiga de ‘records’ i bijuteria. Trobam una altra gelateria, una franquícia. I dos establiments més de bijuteria.

Perles i gelats

Si ha proliferat un tipus d’oferta és aquest, la bijuteria: collars de ‘perles’ des d’un preu de 30 euros. Trobam més d’una vintena d’establiments d’aquests durant la ruta i n’hi ha set amb la reconeguda marca de Majorica. Fins i tot ha obert un Museu de la Perla que connecta Palau Reial i la plaça de Cort a través d’una galeria de més de 500 metres quadrats. Els cartells publicitaris també envaixen el centre, just davant l’entrada a la seu del Consell.

A la plaça de l’Ajuntament topam amb un primer establiment diferent i vertaderament singular dins la ruta. L’han obert fa molt poc, es diu El racó d’Emilieta i té un tendal amb la quadribarrada. Ofereix tot tipus de productes de la gastronomia balear: des d’ensaïmades fins a gató eivissenc i sal del Trenc. És una excepció, o un símbol. Al seu costat, passada una de les entrades del Museu de la Perla, hi ha un local deu vegades més gran que ofereix cuina italiana i trossos de pizza take away. És ple de creueristes.

El carrer Colom manté un punt exclusiu per als visitants amb més poder adquisitiu, però també s’hi veuen més bijuteries noves i econòmiques. Una altra cosa és el carrer veí de Jaume II, retut a la febre. Souvenirs a rompre, també de xinesos, bijuteria i gelats, molts de gelats, com els d’una franquícia amb nom d’italià que diu tenir “el millor gelat del món” i que quan fa calor tira aigua polvoritzada i aromatitzada damunt els turistes, per atreure’ls. També ha pagat la rehabilitació de la façana que fa cantonada amb el Pas d’en Quint. Amb els colors corporatius de la marca.

Sempre hi ha hagut gelateries i souvenirs a Palma. La novetat n’és la proliferació als carrers més cèntrics i representatius de la ciutat, fins a transformar-ne el paisatge i la personalitat. És com si les galeries comercials de la plaça Major haguessin sortit a la superfície.

Despersonalització

Perquè la despersonalització del centre de Palma és un dels efectes més evidents de la febre creuerista. Una mateixa franquícia de batuts i iogurts la trobam a Jaume II, Sant Miquel, la plaça del Marquès del Palmer i l’avinguda Antoni Maura. Ofereix un smoothie, una mena de batut de fruites, a 4,90 euros. Les franquícies de la falsificació també guanyen terreny. Des de la costa del Teatre han anat baixant fins a la mateixa plaça de Weyler. Ara, just davant el centre cultural del Gran Hotel i on abans hi havia una farmàcia, es pot comprar una camiseta falsificada de Messi o de Cristiano.

stats