TONI CATANY, UN LLEGAT PER A LES ILLES

Els fons, en espera del Centre Internacional de Fotografia

Toni Catany, a més de l’obra pròpia, va deixar un llegat immens al voltant del llenguatge fotogràfic

UN TAST DEL LLEGAT DE TONI CATANY A més de l’obra pròpia, el fotògraf llucmajorer deixà un llegat ample i divers. En fotos de Jean Marie del Moral, es contempla una part de la col·lecció que es conserva a la seva casa de Barcelona (01-05-06). Entre les obres d’altres autors, hi ha Man Ray (02), Robert Doisneau (03) i Jan Sudek (04).
i Cristina Ros
07/04/2017
3 min

PalmaAl llarg de més de quaranta anys de trajectòria, Toni Catany va realitzar una profunda investigació de la fotografia, no només a través de la pròpia obra, sinó també mitjançant l’estudi de tècniques, d’autors que tenia com a referents, d’estils, escenaris, objectes i llibres que l’ajudarien a fer un recorregut bastant complet per la història del llenguatge fotogràfic. “Tenia una vertadera obsessió per recollir tot allò que l’ajudàs a comprendre i seguir el camí de la seva obra, des de la consciència que s’estava fent a ell mateix”, afirma Antoni Garau, director de la Fundació Toni Catany.

Gairebé 100.000 diapositives i negatius, un milenar llarg de calotips, centenars de Polaroids transportats i unes 2.000 fotografies positivades en diferents tècniques, suports i formats són només els fons d’imatges realitzades pel fotògraf llucmajorer. A més, Catany havia anat col·leccionant fotos antigues (més de 2.000) que, per un motiu o un altre, considerava significatives per a la configuració de la seva particular història de la fotografia i de l’evolució de les diferents tècniques. Si a aquest volum d’obres se li suma el fons fotogràfic de Tomàs Montserrat (Llucmajor, 1873-1944), prop de 300 obres de fotògrafs contemporanis, càmeres antigues i una biblioteca extensa en fotografia, el llegat de Toni Catany demostra la magnitud del seu interès.

Els fons, en espera del Centre Internacional de Fotografia
Els fons, en espera del Centre Internacional de Fotografia

Entre les obres d’altres autors que col·leccionà Catany es troben obres de Man Ray, Édouard Boubat, Edward Weston, Robert Doisneau (una foto dedicada a l’artista mallorquí), Cartier Bresson (amb una obra feta a Eivissa), Jan Sudek, Pierre Rasidic, Paul der Hollander, Català Roca, Cristina García Rodero, Humberto Rivas, Shoji Ueda, Masao Yamamoto, Pentti Sammallathi, Michael Kenna, Ferdinando Scianna, Joan Fontcuberta, Chema Madoz, Manel Esclusa i Gabriel Cualladó, entre molts d’altres.

La col·lecció, ara propietat de la Fundació Toni Catany (FTC), l’entitat que es va constituir el 2014 amb l’objectiu de conservar, estudiar i difondre el seu llegat artístic i fotogràfic, es troba en espera de poder posar-la a disposició del Centre Internacional de Fotografia (CIF), en cas que aquest es construeixi a Llucmajor, tal com estava previst. De fet, aquest projecte va ser negociat amb el Consell de Mallorca i el Govern per Toni Catany anys abans de la seva mort, a l’octubre del 2013, i s’aconseguí una partida pressupostària dels fons estatutaris de 4,3 milions d’euros amb la finalitat exclusiva d’edificar el CIF a la ciutat natal de l’artista, concretament a les cases veïnes del fotògraf Tomàs Montserrat i del mateix Catany.

“Seguint la voluntat del fotògraf, seria en el Centre Internacional de Fotografia on el llegat de Catany, l’obra pròpia, les fotos antigues, les dels autors contemporanis, la biblioteca especialitzada en aquest llenguatge, així com els objectes d’arreu del món que l’artista feia servir per als seus ‘altars profans’, natures mortes i bodegons, agafaria una dimensió que aniria d’allò particular a una mirada universal sobre la història i la contemporaneïtat de la fotografia”, diu Antoni Garau.

El sentit d’una col·lecció

El director de la Fundació Toni Catany, col·laborador de l’artista durant una trentena d’anys i museògraf de professió, analitza el seu llegat i el sentit que té que pugui servir de bessó per a una institució dedicada a la fotografia: “Des del punt de vista museogràfic, el llegat de Toni Catany té la coherència que li dona ser el fruit d’una aventura personal, sincera, i sobretot fet amb la voluntat d’aprofundir en la pròpia obra i, des d’aquesta, obrir una mirada al món. El sentit primer de la col·lecció és que explica la seva obra i la investigació que va dur a terme de tècniques, èpoques i altres autors per consolidar el llenguatge propi”.

Així mateix, s’ha de destacar que el llegat de Catany també té el sentit ‘d’anar i tornar’ que dona títol a l’exposició que, després de mostrar-se a la seu de la Pedrera de Barcelona i a les sales del Canal de Isabel II de Madrid, s’inaugura dimecres que ve, dia 12 d’abril, a la planta noble del Casal Solleric de Palma.

stats