TURISME O PROTECCIÓ DEL TERRITORI

El Govern no farà més forats però vol millorar l’handicap de visitants

Les Balears aposten el pressupost de dos anys en golf per intentar arrencar un bocí del pastís a Andalusia i Portugal

El turisme de golf és una de les apostes del Govern per incrementar l’afluència de visitants en temporada baixa.
Jaume Vinyas
21/11/2016
3 min

PalmaEl Govern no vol ni un sol forat més de golf a les Balears però considera que cal rendibilitzar els que ja hi ha. És un dels missatges que vol donar la Direcció General de Turisme davant la previsible allau de crítiques que generarà la International Golf Travel Market, principal punt de trobada mundial dels agents turístics del sector. El col·lectiu ecologista Terraferida ja l’ha qualificada com a “fira de la vergonya”. La directora general de Turisme, Pilar Carbonell, considera que és una oportunitat que no s’ha de deixar escapar.

Un dels elements que ha generat més suspicàcies és el cost: 928.000 euros. Carbonell defensa, però, que, en cap cas, l’esdeveniment suposa un cost addicional. “El golf no és un sector econòmic i, per tant, vam arribar a un acord amb el sector. Hi hem destinat la despesa de 2016 i 2017. Per tant, és l’única acció promocional que es realitzarà en dos anys”. El sector, segons explica, està d’acord a centralitzar tot l’esforç promocional en aquest esdeveniment, que dura tres dies. “Això ens en fa entendre la importància”, conclou.

Està previst que uns 1.200 professionals de tot el món es passegin pels 500 expositors que s’han instal·lat en els 4.000 metres quadrats que s’han instal·lat a la Fira de Son Termes, a Bunyola. Inicialment, estava previst que la fira tingués lloc al palau de congressos de Palma però, finalment, no ha pogut ser així per motius que es coneixen de sobres.

Major poder adquisitiu

L’atractiu del turista de golf, per al Govern, resideix en dos factors: el major poder adquisitiu i la desestacionalització. Segons un estudi de l’Agència de Turisme de les Illes (ATB), realitzat el 2014, el turista de golf gasta una mitjana de 160 euros diaris, un 13,75% més que la resta de turistes. “És un turista que té ocupades quatre o cinc hores al dia, el que dura una partida de golf, però que després vol visitar i conèixer”, diu Carbonell.

La millor època per als amants del golf per practicar aquest esport se situa en els mesos de març, abril, setembre i octubre. És un perfil, per tant, que s’adapta plenament als objectius del Govern de promoure el turisme “sostenible”.

La climatologia hauria de ser un al·licient per atreure un tipus de client d’origen alemany i britànic. Però hi ha coses per millorar, segons admet Carbonell: “Som un poc cars. La insularitat té aquestes coses”. En aquest sentit, destaca que hi ha altres territoris de la Península, com Andalusia o l’Algarve portuguès, que són molt més competitius i que, a més, destinen molt més per promocionar-se com a destinació turística de golf. Amb tot, des del Govern, estan convençuts que l’oferta a Mallorca és prou bona per generar una major afluència de visitants. “Ja tenim un bon nivell de gent que ve aquí, habitualment, a jugar. Per tant, m’imagin que la relació entre la qualitat i el preu deu ser bona, si la gent torna”, sentencia Carbonell. La diferència, no obstant això, és estimable. Segons dades de l’ATB, el preu mitjà d’un green fee (una espècie d’entrada al camp, tot i que dóna dret a jugar 18 forats en un camp) és de 42 euros a la Península i de 100 a Mallorca.

Deures pendents

La millora dels servei és un dels punts per on cal atacar si es vol consolidar Mallorca com a destinació golfística. “Però això depèn més de les empreses privades”, diu la directora general. Amb tot, assegura que el fet insular no només comporta aspectes negatius. “Aquest turista vol fer partides en diferents camps de golf i, per tant, en ser una illa petita, ens adaptam bastant a allò que ells volen. En zones com Calvià i Palma, hi ha la possibilitat d’anar a més de tres camps de golf en un radi de 10 o 15 quilòmetres. Això, per a ells, és molt atractiu”, destaca.

Carbonell admet que es podrien millorar alguns recorreguts. Insisteix que no hi ha la voluntat d’ampliar l’oferta existent, però sí de rendibilitzar-la al màxim: “Volem posar en valor els camps de golf existents. No en volem fer més, és clar. Però volem treure el maxim rendiment a l’oferta que tenim. Creiem que hi ha marge de millora. Hi ha molts turistes que van a Andalusia perque allà hi inverteixen molts doblers. Atreuen turisme de golf i nosaltres volem part del pastís. Tenim marge de creixement, tant de bo vinguin aquí”.

stats