El Govern tanca un acord que fixa un cànon de 2,5 milions anuals a Port Portals

Les condicions per a la renovació de la concessió es basen en una valoració objectiva del port, feta per l’empresa TINSA

“No hem projectat una ampliació, sinó una remodelació”
Ara Balears
31/07/2017
2 min

PalmaEl nou títol de concessió, que serà efectiu una vegada que sigui aprovat pel Consell de Govern, suposa l’establiment d’un cànon anual de 2,5 milions d’euros (3.085.821 euros amb IVA) i inversions per valor de 27,6 milions. A més a més, forma part de l’acord el pagament dels cànons pendents (9,1 milions d’euros) i la retirada dels contenciosos interposats contra aquests.

Per als propers 35 anys, l’aportació total de Port Portals –amb les inversions i l’acord de retirada de contenciosos– ha de ser en total de 126 milions d’euros.

La consellera delegada de Port Portals, Corinna Graf, i la tinent de batle d’Esports de l’Ajuntament de Calvià, Eva Serra, —juntament amb el director general de Ports i Aeroports, Xavier Ramis— han detallat el contingut de l’acord amb el conseller Marc Pons.

Antecedents

La renovació de la concessió era necessària perquè la Llei de costes va fixar el 2018 com a finalització del termini de totes les concessions i llavors la Llei de ports balear –de l’any 2005– va establir que tots els concessionaris podien mantenir el títol –que expiraria el 2018– o demanar-ne un de nou –per 35 anys–, amb un nou cànon i noves inversions. Amb l’acord de Port Portals únicament queden dos ports pendents de renovació.

Les condicions per a la renovació de la concessió es basen en una valoració objectiva del port, feta per l’empresa TINSA i que segueix els mateixos criteris que s’han fet servir per a la valoració de la resta d’instal·lacions portuàries. La valoració que s’ha fet de Port Portals és de 51 milions d’euros.

Eva Serra, Corinna Graf, Marc Pons i Xavier Ramis

El conseller ha assegurat que l’acord al qual s’ha arribat ha estat complex i les negociacions han estat molt llargues. De fet, ha recordat que l’acord posa fi a més de 12 anys de problemes i litigis de Port Portals amb l’Administració.

El cànon de l’actual concessió era de 5.810 euros, tot i que el 2012 se’n va fixar un d’1,5 milions d’euros, que no va ser abonant mai i contra el qual Port Portals va recórrer. Ara, com a part de l’acord, es pagarà aquesta quantitat que es deu, que arriba a 9,1 milions d’euros.

Un acord molt important

L’acord que s’ha assolit és important, no tan sols pels majors ingressos que reportarà a l’Administració pública, sinó també per dos aspectes més:

D’una banda, les inversions que durà a terme la concessionària (27,6 milions) milloraran els serveis d’un port que s’ha convertit en referència de qualitat internacional. En aquest sentit, Corinna Graf ha explicat que les inversions es faran en tres línies: millora de les infraestructures, ampliació i millora de l’oferta de serveis i també accions socials. De l’altra, el títol de la nova concessió garanteix el funcionament de l’Escola de Vela de Calvià. Es manté la titularitat de Calvià sobre l’escola, però aquesta la gestionarà professionalment Port Portals, sempre amb les condicions socials decidides per l’Ajuntament de Calvià (preus, accés...). La tinent de batle d’Esports ha afirmat que és molt important donar continuïtat a l’escola per garantir els programes que ja s’hi estan desenvolupant —especialment amb els infants dels col·legis de Calvià— i que se’n puguin incorporar més.

stats