El Govern sanciona Vueling amb 340.000 euros pels retards i cancel·lacions de l'estiu passat
Un total de 191.000 passatgers de les Illes se'n van veure afectats
PalmaLa Direcció General de Consum del Govern ha sancionat Vueling amb 340.000 euros pels retards i cancel·lacions registrats entre el juny i el juliol de 2016, que van afectar 191.000 passatgers de les Illes, i també per haver ignorat els requeriments de l'Administració.
Segons les dades que ha recordat aquest divendres el Govern, entre l'1 de juny i el 31 de juliol de l'any passat, de les 1.339 operacions programades a Mallorca un 65,9% va patir retards i un 2,2% es va cancel·lar. A Menorca, dels 670 vols prevists se'n van operar amb demora un 57% i només un va ser cancel·lat. En el cas d'Eivissa, les operacions programades eren 721, un 55,76% de les quals va patir retards i se'n van cancel·lar 10. Tot això va provocar que es fessin 123 reclamacions només en aquell període.
La consellera de Salut, Patricia Gómez, ha informat d'aquesta sanció en la roda de premsa de després del Consell de Govern i ha afirmat que és "la multa més elevada" imposada per Consum en matèria aèria.
Segons ha explicat Gómez, el total de la sanció es divideix en dues multes: 320.000 euros per infracció molt greu pels retards i cancel·lacions i 20.000 per "ignorar de manera reiterada" el requeriment de l'Administració per aportar informació necessària per aclarir les situacions ara sancionades.
Les raons per obrir expedient
La consellera ha detallat que es tracta d'una falta molt greu per l'incompliment dels contractes amb cadascun dels passatgers afectats. Les raons de la sanció han vingut, essencialment, pel nombre elevat de perjudicats i per les "incidències sistemàtiques".
Així, des de Salut i la Direcció General de Consum consideren com a circumstàncies agreujants el fet que Vueling tingués un volum molt elevat de vendes durant el període en què es van produir totes les incidències; de fet, es va situar com a líder del mercat de l'Estat en els primers nou mesos de 2016 amb una quota de mercat del 29%. Des del Govern també consideren un agreujant el fet que els retards i cancel·lacions afectassin "vols amb declaració de servei públic", sobretot aquells entre Menorca i Madrid.
D'altra banda, l'Executiu ha considerat com a atenuants la correcció dels fets, ja que no s'han tornat a registrar posteriorment, i la reparació parcial als consumidors; el 64% dels que van reclamar han estat compensats. Tanmateix, recorden que Vueling hauria d'haver compensat tothom, tant si havien reclamat com si no.
Patricia Gómez ha volgut incidir en "la importància que els ciutadans presentin reclamacions sempre que considerin que es vulneren els seus drets" per així "poder lluitar contra les pràctiques abusives, que fan molt de mal".