RADAR EMPRESARIAL
Balears24/12/2016

Impulsa crea eines per fomentar la internacionalització d’empreses

A les Balears, 1.456 empreses són exportadores (el 3,5% del total del teixit)

Carmen Buades
i Carmen Buades

PalmaLa fundació Impulsa Balears ha posat en marxa nous recursos per incentivar la competitivitat i la internacionalització del teixit empresarial de les Illes. Antoni Riera, director tècnic de l’ens, va explicar que la competitivitat global és un nou paradigma “dins un món global que canvia de manera molt ràpida”.

A més, la internacionalització és, segons Riera, el factor “amb més dèficit” de les empreses balears i, per això, des d’Impulsa “s’ha fet una aposta clara” per fomentar-la. La manera de fer-ho ha estat la creació de programes com ‘iexporta’, que permet als usuaris que s’hi registren obtenir informació sobre el volum d’exportacions, els productes més exportats i el teixit empresarial que més es dedica a aquesta activitat perquè “tan important com ser al mercat internacional és saber on i en quin estat hi és”.

Cargando
No hay anuncios

No obstant això, Riera recorda que “internacionalitzar-se no és només tenir presència als mercats exteriors”, ja que “també existeixen altres elements que aporten valor afegit”, com la col·laboració publicoprivada.

A les Balears, 1.456 empreses són exportadores (el 3,5% del total del teixit), 257 de les quals són purament industrials. A l’estat espanyol, les proporcions són d’aproximadament el doble.

Cargando
No hay anuncios

Hi ha una situació similar amb l’exportació mitjana per empresa, que a les Illes és de 437.000 euros, mentre que en l’àmbit estatal arriba als dos milions, i en altres comunitats, com el País Basc, se situa en els quatre.

Pel que fa als mercats, durant el 2015 els productes balears van arribar a 164 països (sobretot Holanda, França, Itàlia i Alemanya) i procedien de 124 famílies de productes distintes (com el material de transport, els productes de plàstic, els minerals o el calçat).

Cargando
No hay anuncios

En qualsevol cas, Riera recorda que en els darrers anys “el mercat global ha canviat molt” i que més del 60% de les exportacions són béns intermedis. Per aquest motiu, considera necessari posar a l’abast dels agents socials i econòmics eines com aquesta. De fet, no n’és l’única: fa uns mesos va posar-se en marxa ‘iespecialització’; d’altra banda, l’any passat es va fer públic l’índex de competitivitat global (tot i que ja existia anteriorment) i l’any que ve la fundació Impulsa té previst obrir dos programes més al públic.