EDUCACIÓ: CONFLICTE A LES AULES

Inspectors es rebel·len per l’ordre d’actuar contra els claustres

Presenten un escrit de discrepància contra la instrucció de Camps

17/07/2014
2 min

PalmaEl cos d’inspectors d’Educació es rebel·la contra la Conselleria d’Educació perquè de nou es troben al mig de la polèmica aplicació del TIL. Han elaborat i registrat un escrit en el qual manifesten la seva discrepància a l’ordre de Camps i Estarellas que els obliga a fer informes contra els Projectes de Tractament Integrat de Llengües (PTIL) que no apliquin una proporció aritmètica de 50% en català i castellà.

De fet, aquesta interpretació de la distribució de les dues llengües oficials no se sustenta en cap normativa ni en cap instrucció escrita, i només es recull al web del servei d’Assessorament al Tractament de Llengües a les Escoles (ATLES) de la Conselleria d’Educació. La web proporciona una sèrie de recomanacions -“pseudoinstruccions forçades, i molt restrictives”, segons els directors de Secundària-, a partir de l’ordre de desenvolupament del TIL en allò que fa referència al còmput mínim d’hores a impartir en català i castellà.

La majoria d’inspectors d’Educació s’oposa a la interpretació que propugnen Joana Maria Camps i Guillem Estarellas del concepte d’equilibri entre les dues llengües oficials i que els obliga a actuar contra els projectes que no reparteixen les hores de les matèries no lingüístiques que no es facin en anglès en una idèntica i estricta proporció de temps.

Escrit de discrepància

Consideren que no poden acudir als centres educatius a fer informes negatius dels projectes TIL sense cap suport normatiu que avali la posició oficial del Govern. Per aquest motiu han optat per presentar un escrit de discrepància davant el seu superior jeràrquic -la consellera Camps o el secretari autonòmic Estarellas-; un recurs legal que no eximeix del compliment de les instruccions rebudes, però obre el camí a reclamacions de tipus administratiu i judicial.

En l’escrit, els inspectors, apunten que allò que diu la pàgina web governamental ATLES no és cap norma, per la qual cosa entenen que se n’hauria de dictar una per poder actuar conforme a una ordre oficial. De fet, els directors que han rebut les instruccions d’Inspecció també preveuen presentar, per la seva banda, sengles escrits de discrepància en el mateix sentit.

Fonts d’Educació indiquen, emperò, que des del Govern haurien donat aquestes instruccions solament de manera verbal, perquè la interpretació aritmètica de l’ús del 50% de català i castellà podria incomplir la Llei de normalització lingüística, a més a més d’entrar en contradicció amb el criteri del Tribunal Constitucional expressat en la sentència de 337/1994, que fa referència a l’equilibri com una expressió que no té per què significar una igualtat matemàtica, sinó que ha d’atendre al context i a la realitat social.

D’aquesta manera, el departament d’Inspecció Educativa continuaria funcionant amb ordres verbals, tònica que s’ha convertit en habitual aquest curs escolar que ha acabat recentment.

Contraris a donar cinc dies

La majoria d’inspectors actua obligat a l’hora de fer aquests informes que ja han rebut, com a mínim, els instituts Josep Font i Trias d’Esporles, Antoni Maura de Palma, Can Peu Blanc de sa Pobla i Baltasar Porcel d’Andratx.

Així mateix, els funcionaris s’oposen a haver de donar només cinc dies de termini als equips directius dels centres per esmenar els projectes TIL, convocar les corresponents comissions de coordinació pedagògica (CCP) i claustre de professors el mes de juliol.

stats