Matas diu que el cost de les autovies d'Eivissa "era una simple estimació"
L'expresident intenta justificar al Parlament el sobrecost de 426 milions d'euros d'aquestes infraestructures i nega cap finançament il·legal del PP
PalmaL'expresident del Govern Jaume Matas ha assumit aquest divendres "la responsabilitat política" de la construcció de les autopistes d'Eivissa en la legislatura 2003-2007 en compliment d'un compromís electoral. Matas, que ha comparegut davant la comissió del Parlament que investiga el sobrecost de les carreteres d'Eivissa, ha intentat justificar el sobrepreu de 426 milions d'euros assenyalant que "les xifres dels convenis de carreteres són sempre estimatives i no hi cap estudi de costos, d'expropiacions".
Matas ha desafiat els portaveus del PSOE, Podem i MÉS a "comparar els convenis de carreteres de qualsevol comunitat autònoma". Segons l'excap de l'Executiu, en tots aquests, el cost final sempre ha estat superior a les previsions inicials.
Tot i assumir-ne la responsabilitat política, Matas ha assegurat que no va decidir quin model de via es pretenia construir, ni ordenar licitar els projectes ni accelerar les obres amb l'objectiu de tenir les autovies acabades abans de les eleccions autonòmiques del 2007. Una responsabilitat que ha deixat a les mans dels tècnics i en Mabel Cabrer, que aleshores era la consellera d'Obres Públiques.
L'expresident també ha explicat que el Govern va decidir construir les autovies d'Eivissa abans de la data prevista en el conveni signat amb l'executiu central, l'any 2008, "perquè eren una necessitat" i perquè "per primera vegada a la història, i com a compensació del dèficit històric, les pagarà l'Estat i no la Comunitat Autònoma".
Finançament il·legal
Davant les preguntes dels portaveus del PSOE, Podem i MÉS, Jaume Matas ha negat haver-se beneficiat de l'adjudicació dels projectes i que aquests haguessin servit per finançar il·legalment el Partit Popular. Ha assegurat que "és totalment fals" que el seu cunyat i exgerent del PP, Fernando Areal, es reunís en un hotel de Palma amb contractistes del Govern. Si bé ha reconegut conèixer el publicista Daniel Mercado, propietari de l'empresa Over Marketing, ha assegurat "no haver-hi tingut cap relació especial". Mercado va confessar davant el fiscal i el jutge José Castro que, per ordre de Matas, el Govern li va fer desenes adjudicacions, totes "arreglades". El publicista també va reconèixer que va cobrar quantitats de doblers en negre a la seu del Partit Popular.
L'expresident del Govern també ha assegurat desconèixer que el Govern va encarregar a la consultora Ernst&Young un seguiment de l'adjudicació de les autovies d'Eivissa, la mateixa consultora que, el 2006, va ser contractada per decidir l'adjudicació de l'hospital de Son Espases. "És la primera notícia", ha estat la breu resposta de Matas a una pregunta del diputat socialista Enrique Casanova.
En sortir de la comissió, Jaume Matas s'ha limitat a dir que "he vingut aquí per intentar col·laborar. Esper que hagi servit de qualque cosa a la comissió". I s'ha negat a fer declaracions.