L’autopista Llucmajor-Campos sacseja Podem
La formació admet divergències, que vol resoldre en un gran debat sobre el model de transport
PalmaEl projecte de construcció del desdoblament de la carretera Llucmajor-Campos (anomenada “autopista” pels seus detractors) amenaça d’obrir una nova crisi interna a Podem que no es descarta que pugui afectar els Acords de Governabilitat al Consell de Mallorca. Diverses fonts consultades per l’ARA Balears confirmen que la formació dels cercles està dividida entre els qui consideren que no es pot donar suport al projecte i els qui prioritzen la fidelitat als acords signats el juny del 2015. Oficialment, es reconeixen les diferències internes, però es rebaixa el to de la discussió.
La secretària política autonòmica, Laura Camargo, admet “divergències” i “debat intern”, però nega que hi hagi “mal rotllo”. Amb tot, subratlla que el projecte mereix el nom d’ “autopista” i que “nosaltres vàrem debatre sobre el tema i vàrem decidir que això s’allunyava del nostre model”. Amb tot, reconeix que les decisions sobre la posició del partit “escapen” de l’àmbit autonòmic.
El secretari polític a Mallorca, Pep Malagrava, admet també que “hi ha crispació i certes veus crítiques no només dins Podem, sinó a la societat”, però recorda que “el tema de l’autopista va en els Acords de Governabilitat”. En aquest sentit, considera que el projecte, tal com es va pactar, s’ha minimitzat reduint, per exemple, les mitjanes i els carrils de servei als mínims legals possibles. Amb tot, accepta que Podem és un partit que s’ha forjat a partir d’un “model de debat intern” i que, si escau, “hi posarem les traves que la militància ens digui”. Així doncs, el suport de la formació al projecte s’haurà de dirimir en un gran debat sobre el model de mobilitat que el Consell Ciutadà de Mallorca té previst engegar les properes setmanes.
Debat sobre mobilitat
Des de la direcció insular del partit, subratllen que no volen plantejar un debat “carretera sí-carretera no”, sinó que el que es debatrà és el model de mobilitat i transport que ha de defensar el partit. A partir d’un document primari que es preveu tenir enllestit abans de finals d’any, tots els qui ho desitgin podran dir-hi la seva sobre les polítiques de transport públic o en matèria de xarxa ferroviària. Es preveu que aquestes assemblees participatives o caucus es duguin a terme arreu de l’illa perquè, tal com diu Malagrava, “no són el mateix les necessitats d’Inca que les de Felanitx”. Malgrat que la qüestió de l’autopista es preveu que serà una de les que generarà més passions, el secretari insular insisteix que les conclusions “no es tancaran en dos dies” precisament per la profunditat que es vol donar al debat. En aquest sentit, redueix les expectatives que d’aquest procés en pugui sorgir un canvi de posicionament que podria generar una crisi entre els socis del Consell insular. Tot i així, conclou que “potser ho haurem de traslladar, sempre depenem del que ens digui la militància”, ja que “nosaltres som mers representants de Podem; si hi ha una votació, com si ens diuen que hem de sortir del Pacte”.
Altres fonts de Podem dins la institució insular insisteixen en la idea que “la contradicció moral” que suposa el suport al projecte hi és, però que “en els pactes tothom ha de cedir”. A més, recorden que, en qualsevol cas, les tensions es produeixen “a escala de partit” i no dins l’equip de govern del Consell.
No obstant això, alguns dels seus socis dins el Pacte afirmen haver “percebut” divergències entre els consellers insulars de la formació morada. Totes les fonts consultades estan convençudes que “la carretera es farà”, que entre els membres de l’equip de govern hi ha “bon feeling ” i que “els pactes s’han de complir”.
Tot i així, alguns consellers socialistes adverteixen que, en cas que es qüestioni l’execució del projecte, es posaran ferms: “Si a Podem tenen ganes de fer renou, que en facin. Nosaltres també en sabem fer”. A més, recorden que el projecte de desdoblament “s’ha de fer” perquè, si no, “tornarà el PP i farà la seva carretera”, cosa que suposa un major impacte en el territori.
El GOB, radicalment en contra
Els ecologistes també han aportat el seu gra d’arena a la polèmica. Mentre que la consellera insular de Territori i Infraestructures, Mercedes Garrido, va anunciar durant la presentació del desdoblament que s’havien acceptat totes les seves al·legacions, des del GOB recorden que la seva principal petició era la retirada del projecte.
Els ecologistes acusen el Consell de “falsejar la realitat per evitar conflicte” i denuncien que el projecte, “malgrat el maquillatge, té la clara intenció de continuar un model de mobilitat insostenible, que prioritza el transport privat per carretera i obvia la possibilitat de cercar propostes realment noves d’altres maneres d’entendre la mobilitat”.
A més, qüestionen el suport de MÉS i Podem al projecte, i la seva capacitat de presentar alternatives “més enllà de la construcció de noves carreteres”. Demanen als socis del PSIB més “coherència” en el seu discurs.