PALMA
Balears24/09/2015

L'Oficina Antidesnonaments atura els peus als bancs

Ha paralitzat vuit llançaments d'habitatges en dos mesos i ha renegociat altres 48 casos per hipoteques, mentre que els de lloguers amb particulars presenten més dificultats 

Lluís Planas
i Lluís Planas

PalmaLa nova Oficina Antidesnonaments de Palma ha aconseguit aturar els peus als bancs en els seus primers dos mesos de funcionament. Des de la seva posada en marxa el passat 27 de juliol, el servei municipal ha aconseguit paralitzar el llançament judicial de vuit habitatges per impagament d'hipoteques als bancs, mentre que ha renegociat altres 48 casos en un procés menys avançat, a través de reestructuracions del deute (35) i dacions en pagament (13) que ara mateix es troben en tràmit. D'altra banda, s'ha aconseguit que les entitats bancàries facilitin al lloguer social una vintena habitatges de la seva propietat per poder concedir-los a famílies que travessin aquests problemes. Es tracta de vies que la llei obliga els bancs a explorar abans d'arribar als desnonaments, però que en molts de casos els afectats desconeixen.

En el balanç de l'Oficina presentat aquest dimecres, els responsables municipals han assegurat que s'han aturat o ajornat totes les ordres judicials de desnonaments per part dels bancs, els esmentats llançaments, dels quals s'ha tingut constància. Així mateix s'han aconseguit paralitzar alguns casos per impagament del lloguer a un particular, fent una intermediació, encara que han admès que aquestes situacions presenten més dificultats per la necessària col·laboració del llogater. En tot cas han assegurat que s'ha oferit una alternativa d'habitatge quan això no ha estat possible i en col·laboració amb l'àrea de Serveis Socials.

Cargando
No hay anuncios

En dos mesos el servei municipal, ubicat al carrer Ferreria, davant el centre Flassaders, ha tramitat fins a 158 expedients de particulars en perill de ser desnonats del seu habitatge. El tinent de batle de Model de Ciutat i Habitatge Digne, Antoni Noguera, ha considerat que això mostra que a dia d'avui aquests casos representen encara un greu problema social a la ciutat de Palma. D'aquests expedients, 98 corresponen a hipoteques amb entitats bancàries i els 58 restants a lloguers amb particulars. En total s'ha aconseguit aturar o ajornar fins a 17 llançaments, 8 per impagament d'hipoteques als bancs i 9 per casos de lloguer. En els quatre casos de lloguer que no ha estat possible l'acord, s'han trobat alternatives per facilitar altres habitatges.

"Ens estam trobant amb una actitud de col·laboració”, ha dit Noguera sobre els bancs, encara que ha afegit que la majoria de les entitats bancàries no informen de l'existència del codi de bones pràctiques als seus clients, que obliga a intentar renegociar el deute hipotecari abans de recórrer al desnonament, "i això s’ha de corregir". En la mateixa línia, la responsable de l'Oficina Antidesnonaments, Margalida Cladera, ha instat els ciutadans que travessin problemes per fer front al pagament del seu habitatge "que no esperin fins al darrer moment" per recórrer al servei municipal. "Amb més previsió és més fàcil negociar i trobar solucions alternatives", ha assenyalat.

Cargando
No hay anuncios

Una família amb fills de Son Gotleu, perfil tipus

La responsable de l'Oficina ha dit que la majoria d'expedients que es tramiten corresponen a famílies amb fills que viuen al barri de Son Gotleu. Ha recordat que l'horari del servei és de dilluns a divendres de 9 a 14 hores, i els dimarts i dijous de 17 a 19 hores. En la primera cita es concerta una reunió amb un treballador social i un assessor jurídic per analitzar el cas i conèixer la situació social de l'afectat, i si vol continuar al seu pis o cercar un habitatge alternatiu. "Cal tenir en compte que els casos es resolen de forma diferent si es tracta d’una ordre de desnonament d'un habitatge en lloguer o en propietat", ha advertit Cladera. En el primer cas, ha explicat, l'Oficina facilita una alternativa de lloguer, no la permanència en el pis. En el segon cas, hi ha dues opcions: negociar amb el banc una moratòria de dos anys, o l'aplaçament de l’odre de desnonament per cercar una alternativa d’habitatge amb lloguer social.

Cargando
No hay anuncios

El proper mes de desembre es presentarà un nou balanç del servei municipal per evitar el desnonaments. Com a objectiu a més llarg termini, el director general d'Habitatge Digne, Francisco Cifuentes, ha dit que el proper mes es constituirà la Mesa de l'Habitatge en la qual es convidarà a formar-ne part el Govern, a través de la direcció general d’Habitatge i l'IBAVI, així com també l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, entitats i associacions del tercer sector i els bancs. "Es tracta de coordinar-nos per tal de fer una diagnosi acurada de les necessitats d'habitatge social i facilitar l'accés als lloguers socials de les persones que ho necessitin", ha dit Cifuentes, fixant també un darrer objectiu per ampliar el parc d’habitatges de lloguer social.