TERRITORI

63.000 m2 menys d’asfalt per connectar Campos i Llucmajor

El projecte de desdoblament de la carretera s’executarà a partir del 2017

63.000 km2 menys d’asfalt per connectar Campos i Llucmajor
Carmen Buades
30/09/2016
3 min

PalmaEl desdoblament de la carretera entre Campos i Llucmajor estarà en marxa a partir de l’any que ve. Després de tirar enrere l’obra que l’equip de govern anterior volia posar en marxa i d’un any de feina per refer el projecte, el Consell de Mallorca actual va presentar ahir una nova proposta que redueix en 63.471 els metres quadrats que s’hauran d’asfaltar i en 189.682 els de territori que s’ocuparà. El projecte sortirà a licitació abans que acabi l’any per un preu inicial de 42 milions d’euros, es començarà a executar a principis del 2017 i, en principi, estarà llest el 2019.

La carretera, per la qual passen cada dia prop de 20.000 vehicles, disposarà de dos carrils per cada sentit i, segons la consellera de Territori i Infraestructures, Mercedes Garrido, el nou projecte presenta “diferències substancials” respecte del presentat el 2014: “S’ha reduït l’amplada de la mitjana, que amb el primer projecte del PP era de 10 metres; amb el segon, de sis, i amb el nostre, de tres, fet que ens permetrà fer-la enjardinada i no coberta”, va afirmar ahir Garrido.

Canvis

A més, els quatre enllaços, que n’inclouen dos per a cotxes i dos més per a vianants, es faran inferiors per reduir l’impacte visual i ambiental (mentre que el projecte anterior els preveia elevats), i les obres de drenatge s’ampliaran per utilitzar-se com a passos de fauna. A l’hora de millorar la seguretat, per connectar la via amb els camins i les finques no s’utilitzarà un vial de serveis, sinó un camí de serveis que seguirà les irregularitats del terreny i que serà més estret que la via projectada la legislatura passada.

La carretera recorrerà els 8,8 quilòmetres que separen els dos pobles, però el projecte afegeix una travessa a Campos d’1,2 quilòmetres que inclourà un carril bici i un passeig per a vianants. Per a l’enllumenat de la carretera s’empraran llums led, s’instal·laran barreres acústiques allà on hi hagi habitatges i es reduirà el renou generat pel trànsit a través d’un ferm porós situat davall de la darrera cap d’asfalt (que també ha d’ajudar a fer un millor drenatge de l’aigua).

“El que hem cercat”, va explicar Garrido, “és permeabilitzar la carretera”, perquè amb el projecte anterior “el que es feia era una frontera entre les dues voreres”. Tot i que s’espera que sigui un projecte polèmic (així ho va afirmar el president del Consell de Mallorca, Miquel Ensenyat), la consellera insular va assegurar que la perillositat del tram i el volum de vehicles que l’utilitzen diàriament fan aquesta obra necessària. De fet, les primeres crítiques van arribar ahir mateix per part del PP, qui considera que el nou projecte “no reuneix les condicions de seguretat necessàries en una carretera tan perillosa”.

En qualsevol cas, Garrido va afirmar que des de la institució “podem demostrar i demostrarem que hi ha una altra manera de fer carreteres”, elaborant projectes que siguin “més amables i que puguin conjugar els interessos del trànsit rodat, les bicicletes i els vianants”. En aquest sentit, Ensenyat va recordar que “s’han aprovat totes les al·legacions presentades per entitats com el GOB, Amics de la Terra i ARCA” per fer del projecte una obra amb el menor impacte possible, com conservar les antigues vies del ferrocarril i preservar la bassa de Son Sala (per on passava la carretera en el projecte anterior). Es crearà també un punt d’interpretació patrimonial devora l’enllaç principal on es podrà visitar un safareig i una cova, a més de la barraca de Son Isern (que serà traslladada pedra a pedra).

stats