Un Nadal passat per web
La compra en línia s’incrementa per Nadal i dispara el negoci de l’entrega de paquets fins a un 80% només el mes de desembre
PalmaEls productes Made in China ja no només es fan a la Xina, ara, i de cada vegada més també es compren allà. Es fa a través de la xarxa, un nou hàbit de consum que ha arribat i arrela, que augmenta any rere any i que també afecta altres sectors, com el de paqueteria i el del comerç tradicional.
Segons l’estudi ‘Tendències de consum per Nadal’, elaborat per EBay, cada ciutadà de les Illes es gasta una mitjana de 243 euros en compres en línia per Nadal, una xifra que la mateixa empresa qualifica de rècord i que corrobora la darrera enquesta sobre equipament i ús de tecnologies d’Informació i comunicació a les llars de l’Institut Nacional d’Estadística publicat a l’octubre. Segons l’INE, les Balears són la tercera comunitat, després de Madrid i Navarra, amb un major percentatge de compradors per internet, un 47,9% els darrers mesos. Aquesta davantera no és nova, perquè ja fa deu anys les Illes encapçalaven el nombre de compradors de comerç electrònic a l’Estat.
Tot i això, “és cert que la venda en línia s’incrementa, però el percentatge global encara és molt baix, comparat amb el de la venda presencial”, especifica el president de la Patronal del Petit i Mitjà Comerç (Pimeco), Bernat Coll, qui destaca la frivolitat de comprar a través de les webs. El representant empresarial anuncia que a finals de gener presentaran la seva pròpia plataforma d’e-comerç, una proposta que servirà per “donar suport a tot aquell empresari que vulgui entrar en aquest món”, on les empreses que ho vulguin podran vendre productes per internet a mercats d’àmbit estatal i internacional. “Per a un comerciant petit o que no té un producte específic és més difícil. Tenir presència a la xarxa és com tenir un segon mostrador”, afegeix.
Els comerciants són conscients que hi ha una nova manera de vendre, però diuen que no és “excloent” i ho fan amb xifres a la mà: el novembre passat, la venda en el 60% dels comerços de les Illes va millorar respecte del mateix mes de l’any anterior. “Es ven més, tot i que no pugi amb la mateixa velocitat que la venda a través d’internet”, assegura el president de Pimeco.
I és que les vendes de Nadal s’avancen al mes de novembre gràcies a la forta acollida dels importats Black Friday i Ciberweek. Són dues campanyes de descomptes agressius que mobilitzen el mercat en un dels tradicionalment pitjors mesos per al comerç. Aquest sector en auge, a més, és generador d’ocupació.
Augment de la paqueteria
El gegant Amazon ha fet públic que durant la campanya de festes ha generat 27.000 llocs de feina arreu de la xarxa de centres logístics de tot l’Estat. De moment, aquesta plataforma de venda en línia, líder en el món, també es pot convertir en un aliat del comerç tradicional. Amb més de 300 milions de clients a la xarxa mundial, qualsevol petit pot tornar competitiu i arribar a més de 180 països del món. “Començàrem a treballar l’any 2000 amb petits negocis i avui dia arribam a centenars de milers; enguany s’han venut uns dos milions d’articles”, explica en un comunicat François Saugier, vicepresident d’Amazon Marketplace per Europa.
I la cadena de producció continua, perquè més vendes no presencials impliquen, directament, més serveis de paqueteria per tal de fer-los arribar amb rapidesa i eficiència. La mateixa empresa ha posat en marxa un programa que permet a treballadors per compte propi fer repartiments per 14 euros l’hora.
Però on també es reflecteix aquest fenomen és a les oficines de Correus, des d’on expliquen que el volum de paquets derivats de l’e-commerce s’ha incrementat per sobre d’un 20% de mitjana els darrers anys i fins a un 80% en el cas específic del mes de desembre.
Davant aquesta nova demanda, Correus s’ha anat adaptant amb nous sistemes d’informació i d’integració amb els grans venedors que permeten fer un seguiment dels enviaments i facilitar informació puntual al destinatari final. Amb aquest nivell d’automatització es descobreix, per exemple, que un dels mercats on més es compra és a la Xina, des d’on s’ha detectat un fort increment en la paqueteria d’importació. “Hem fet un gran esforç inversor en infraestructures i en tecnologia per ser capaços, precisament, d’atedre puntes d’activitat”, comenten. Un exemple és la creació de centres logístics, amb màquines de classificació de paqueteria, que poden classificar fins a 6.000 paquets per hora.
Cada balear inverteix de mitjana uns mil euros en compres en línia a l’any. La majoria es dedica a bitllets d’avió o cupons de descompte, però el mercat i les recerques s’amplien. Davant aquesta tendència a l’alça, ja l’any 2015 el Govern balear va posar en marxa el Pla de dinamització comercial iComerç per fer front a la caiguda de consum durant la crisi econòmica i per impulsar el teixit comercial de les Illes. Un Pla al qual avui ja s’han sumat 30 municipis i que el 2018 disposarà d’un pressupost de 730.000 euros destinats, sobretot, a la internacionalització de les empreses.
Per la seva banda, els empresaris reconeixen el suport de l’Administració, però denuncien que darrere moltes plataformes de comerç electrònic hi pot haver irregularitats, per la qual cosa demanen una normativa a escala internacional amb el pagament d’unes taxes iguals per a tothom i amb la garantia que es venen productes de qualitat. Una petició que també assumeix Afedeco, que exigeix a la Unió Europea que cada plataforma pagui els impostos que li corresponen.
Empreses que ja hi han debutat
A l’Arxipèlag no només hi ha bons clients del comerç en línia, també se’n troben molts d’èxit d’adaptació de les pime, des dels més tradicionals fins als més grossos: la ferreteria La Central, la botiga de juguetes Juguettos, la fàbrica Quely, les sabates Camper i també la perfumeria del carrer Pasqual Ribot, número 2 de Palma, Perfume’s Club.
Aquest darrer és el cas d’una empresa familiar amb una llarga trajectòria dins l’alta perfumeria i més de 50 anys d’experiència. Des que el padrí de la família inaugurà la cadena de perfumeries Cañellas sota el Grup Engels a Palma, cada generació ha anat adaptant el negoci i l’ha fet créixer. Des del 2008, Gerard i Pedro Cañellas són al capdavant de l’empresa i de llavors ençà han multiplicat per 12 els seus beneficis.
Perfume’s Club són líders en el mercat estatal de perfumeria i bellesa en línia i venen a vuit països d’Europa. L’any 2016, amb més de dos milions d’usuaris registrats, facturaren el 40% dels beneficis del grup, que va tancar els comptes amb 76,24 milios d’euros.