Només el 68% de l'alumnat estranger obté el títol d'ESO
L'Anuari de l'educació 2016 recull que hi ha 7.400 alumnes autòctons i se'n titula el 85%. En total, les Balears se situen per sota de la mitjana espanyola
PalmaLa diferència d'èxit educatiu entre l'alumnat estranger i l'autòcton continua sent àmplia. L'Anuari de l'educació 2016, que s'ha presentat aquest dimecres, recull que hi ha 17 punts de diferència. En concret, de l'alumnat espanyol es van titular 6.313 alumnes dels 7.400 (un 85%), mentre que de l'estranger només se'n titularen 704 de 1.041 (68%). Aquestes xifres, sumades al factor que les Balears són una comunitat autònoma amb un percentatgemolt alt d'alumnes de fora de l'Estat, són un dels indicadors que situen l'Arxipèlag al capdamunt del fracàs escolar. De fet, les Illes estan per sota de la mitjana espanyola en titulació a Secundària.
L'estudi que recull l'Anuari, i que ha realitzat el professor associat de la UIB del departament de Pedagogia i Didàctiques Específiques Lluís Vidaña, apunta que el curs 2015/16 va haver-hi 26.119 alumnes estrangers, és a dir, 2.267 més que l'any anterior. Representen un 14,49% del total. Un canvi de variable que s'ha detectat és la procedència de l'alumnat. Si bé fins als darrers anys llatinoamèrica era el principal territori d'on procedia aquest tipus d'alumnat, ara ha passat al tercer lloc (26,27%). L'Àfrica (33,31%) i Europa (33,23%) lideren aquesta classificació.
A més, el curs passat es va passar de 126 països a 132, i destaca l'increment asiàtic, ja que hi ha alumnes de 38 nacionalitats diferents. Tot aquest alumnat es distribueix en un 82% als centres públics i en un 18% als concertats. Per illes, a Mallorca n'hi ha 20.341; a Eivissa, 4.203; a Menorca, 1.289, i a Formentera, 286.
La gran part dels alumnes estrangers van a Primària: en són el 35,69%. Segueixen els d'ESO (22,18%), Infantil (18,61%), FP (13,66%) i Batxillerat (4,77%). La majoria són homes (52%) provinents del Marroc, Romania, Itàlia, Alemanya, l'Equador i el Regne Unit.
Recull de l'estat de l'educació balear
L'Anuari de l'educació 2016, que elabora la UIB amb la col·laboració de la Fundació Colonya, recull tot una selecció d'articles sobre l'estat de l'educació a les Illes. Enguany es dedica un monogràfic a l'assetjament escolar, que la doctora en Ciències de l'Educació per la UIB, Carmen Orte, ha presentat aquest dimecres.
Hi destaquen altres temes, com les bases per a la definició de la Formació Professional actual, el valor afegit dels centres educatius de les Illes, una radiografia a la UIB i l'abandonament escolar, entre molts d'altres.
Entre els reptes de l'elaboració de l'Anuari, s'especifiquen objectius que l'educació balear hauria de resoldre. En concret, s'apunta la necessitat de "posar l'educació com un valor clau i fonamental de la societat de les Illes", de "fer front a la consecució d'un pacte social i polític" i la construcció de nous centres i la millora dels resultats educatius.