L'exdirector general d'Orizonia troba "raonable" el preu que Barceló va pagar per les agències de viatges Vibo
José Duato ha declarat com a testimoni en el judici per la demanda de 60 milions d'euros contra l'empresa hotelera mallorquina
PalmaL'exdirector general d'OrizoniaJoséDuato ha assegurat aquest dimarts que li va semblar "raonable" el preu que va pagar el grup Barceló al gegant turístic per les 157 agències de viatges Vibo. Duato ha declarat aquest dimarts com a testimoni en el judici que se celebra al Jutjat Mercantil número 1 de Palma, per la demanda de reintegració formulada per l'administració concursal d'Orizonia contra Barceló pels contractes en què es van subrogar les agències de viatges i l'aerolínia Orbest.
Barceló es va quedar amb una part de les agències de viatge i va assumir un miler de treballadors, dels gairebé 5.000, després que el 15 de febrer de 2013 l'Associació Internacional del Transport Aeri (IATA) suspengués temporalment a Orizonia l'autorització per emetre bitllets, per impagament d'uns 10 milions d'euros de BSP, i es declaràs el preconcurs del grup turístic.
Duato ha declarat sobre aquest tema que, després de la decisió de la IATA, la situació d'Orizonia "no era irreversible, però sí de difícil reversió". "Una companyia turística viu del crèdit, i en el moment que te'l tallen no és possible operar, tret que aparegui capital", ha explicat. L'exdirectiu ha admès que, en aquesta situació, els acords amb Barceló eren "probablement" la millor solució que podria adoptar Orizonia.
L'exdirector general també s'ha referit a Orbest, que formava la divisió aèria d'Orizonia juntament amb Iberworld, i ha dit que "era una companyia muntada amb 4 euros". Hi ha un informe pericial que valora Orbest en 47 milions i en el qual es basa parcialment la demanda. Duato ha assenyalat que aquest valor li sembla "excessiu". Sobre quin considera que era el preu d'Orbest després que IATA desautoritzàs Orizonia per emetre bitllets, José Duato ha afirmat: "Jo diria que zero".
També ha explicat que aquesta companyia, que operava vols entre el Brasil i Portugal, "guanyava molts doblers", de manera que en la comptabilitat fiscal es minoraven els seus beneficis per optimitzar el pagament d'impostos.