El nou PGOU de Palma planteja l'eliminació de dos carrils a tot el front marítim
L'avanç de la revisió del planejament també preveu que el tramvia, des de l'aeroport, passi per allà
PalmaL'avanç de la revisió del Pla General d'Ordenació Urbana (PGOU) de Palma preveu la transformació en un bulevard de tot el front marítim de la ciutat, des del Portitxol fins a Portopí i passant pel passeig marítim, que implica l'eliminació de dos carrils de circulació en tot aquest tram, un a cada sentit, i la reducció de la velocitat permesa als vehicles. Aquesta actuació permetria habilitar més espai per a vianants i més a prop de la mar. S'eliminaria l'actual carril bici que ara es troba a la vorera i es trasllada a un dels carrils de trànsit que desapareixerien. L'altre carril que s'eliminaria es destinaria al transport públic.
En principi aquest planejament preveu que el tramvia passi per aquest bulevard en el front marítim de Palma, la qual cosa descarta l'anterior projecte del Pacte perquè hi circulàs per les Avingudes, que va ser avortat pel PP. No obstant això, no es tracta d'una prioritat dins el nou PGOU i el tinent de batle d'Urbanisme, Jesús Valls, ha remarcat que la previsió del tramvia entre l'aeroport i la ciutat és una "obligació" una vegada que es troba en el pla director de transports vigent. Valls ha presentat aquest migdia les principals línies d'actuació de l'avanç de la revisió del PGOU, sobre el qual ha remarcat que planteja un model de futur per a la ciutat "que no és quimèric" i que es podria desenvolupar a grans trets "en vuit anys" en funció de la disponibilitat pressupostària.
Pel que fa a la façana marítima, el nou planejament preveu l'obertura com a espai lliure del Moll Vell però també que hi pugui haver usos comercials d'oci i recreatius. Coincideix així amb les intencions del pla director del port de l'Autoritat Portuària, encara que Valls ha assegurat que és un model "diferent al del Maremàgnum de Barcelona, perquè no hi projecta un gran centre comercial". A la mateixa zona, l'edifici de Gesa, pendent encara de litigis, queda classificat com a d'ús administratiu públic.
Eixos cívics amb cotxes
L'avanç de la revisió del PGOU, que després de ser aprovat pel ple de Cort serà sotmès a dos mesos d'exposició i participació pública –Valls ha descartat que se'n pugui fer l'aprovació inicial abans de les eleccions–, preveu un nou creixement poblacional amb 5.267 habitatges i gairebé 14.000 persones. Es requalifica sòl urbanitzable, un total de 32 hectàrees a la Indioteria, Gènova i Son Sardina, i es trasllada a zones més properes a la Via de Cintura, com Cas Pastors i Can Fontet (Can Valero) i Son Pardo. A Son Puigdorfila es requalifiquen com a urbanitzables 7 hectàrees que fins ara eren sòl rústic.
Entre d'altres qüestions que ha avançat Valls, també hi ha la previsió de cinc nous eixos cívics, a més de l'ampliació dels actuals a Blanquerna i Fàbrica. No obstant això, el responsable d'Urbanisme ha deixat clar que aquestes actuacions suposaran "una priorització del vianant, però no l'eliminació total del trànsit de vehicles". Les noves zones on es crearien els eixos cívics són el carrer Rodríguez Méndez (entre la plaça Madrid i la plaça Ornabeque), el carrer Arxiduc Lluís Salvador, al voltant de la plaça Miquel Dolç de Son Gotleu, i als carrers General Ricardo Ortega i Benito Pérez Galdós.