El PP lleva controls als ports balears
El Parlament aprova tot sol la llei que dóna més marge a la iniciativa privada en les 41 instal·lacions
PalmaEl Govern i l’oposició expliquen de manera diferent la nova Llei de ports que ahir aprovà el Parlament. Per l’Executiu, la reforma elimina traves burocràtiques i facilita la inversió. Per l’oposició, suposa una desregulació, una passa més en el procés de privatització d’aquestes instal·lacions. El cas és que la reforma, aprovada amb l’únic suport de la majoria absoluta del PP i sense esmenes de l’oposició, lleva controls públics en els processos d’ampliació d’aquestes infraestructures o, fins i tot, en la construcció de noves.
I és que una de les principals novetats de la llei és la creació de les figures del pla general de ports i dels plans d’usos i gestió, que substitueixen els anteriors plans directors que s’exigien per poder fer ampliacions i modificacions de cada una d’aquestes instal·lacions. El Govern al·lega que els plans directors, creats en l’anterior llei del 2005, s’han demostrat inoperatius perquè no s’ha aprovat en cap dels 41 ports autonòmics. I, en el seu lloc, s’incorporen les dues noves figures però, segons l’oposició, el pla general només marcarà línies generals i, a més, es permet que quedin en mans de la iniciativa privada els plans d’usos i gestió de cada port i, fins i tot, que no es tingui en compte l’opinió de l’ajuntament afectat.
“Es dóna lloc que la iniciativa privada pugui procedir a l’ampliació d’un port i li donen potestat per fer un pla d’ús i gestió passant per sobre de la normativa urbanística”, denuncià el diputat de MÉS, David Abril, qui advertí que la nova llei segueix la “filosofia desreguladora de la Llei de turisme” i suposa “la primera passa per a una privatització salvatge” dels ports, sentencià. “Afavoreix el creixement a la carta dels ports existents i permet fer-ne de nous sense control i sense la participació efectiva dels ajuntaments”, apuntà també el diputat del PSIB, Damià Borràs. El socialista acusà el Govern de transferir a la iniciativa privada una decisió que hauria de ser pública. “El Govern renuncia a la planificació i control públic i s’abraça a la iniciativa privada”, sentencià. Borràs i Abril coincidiren a posar l’exemple de la privatització de la gestió de Cala Nova (Palma), que ha suposat increments de tarifes i ha perjudicat els usuaris tradicionals.
El PP, en canvi, manté que la modificació de la llei no afecta la gestió indirecta dels ports ni té res a veure amb la hipotètica privatització que denuncia l’esquerra. “És un projecte de llei elaborat, bo i consensuat”, defensà el popular Carlos Veramendi, qui acusà el Pacte de no fer res en la matèria quan governà. El consens no és amb l’oposició, sinó amb el sector, present a l’hemicicle. “Milloram la competitivitat dels ports perquè s’eliminen traves burocràtiques i es facilita la inversió. És la reforma que esperava el sector”, hi insistí el conseller de Turisme, Jaume Martínez.