El PSIB donarà "total suport" a la comissió d'investigació sobre les autopistes d'Eivissa

El Parlament debatrà la proposta de l'esquerra dia 14 de juny, en plena campanya electoral.

MÉS i Podem en compareixença de premsa aquest dimecres al Parlament
Jaume Vinyas
01/06/2016
3 min

PalmaEl sobrecost de les autopistes d'Eivissa tornarà a debat al Parlament. MÉS per Mallorca, MÉS per Menorca i Podem han registrat, a la mesa del Parlament, un escrit de sol·licitud per a la creació d'una comissió no permanent d'investigació sobre les autopistes d'Eivissa. Previsiblement, la iniciativa no tindrà el suport del PP, però sí el del PSIB. "Total suport a la comissió d'investigació", ha dit la portaveu parlamentària, Bel Oliver, en sortir de la Junta de Portaveus. Oliver ha llevat importància al fet que els socialistes no hagin subscrit l'escrit de sol·licitud, i ha atribuït aquesta circumstància a "una qüestió formal que no té més recorregut". Quan se li ha insistit al respecte, ha explicat que "no tenim la documentació que justificaria la creació d'aquesta comissió", ha dit, si bé ha afegit que "hi votarem a favor". Amb tot, ha demanat també a la resta de partits que tot d'una es detecti qualsevol possible irregularitat que es presenti a Fiscalia.

El coportaveu de MÉS per Mallorca, David Abril, confia que la comissió pugui començar a fer feina el mes de setembre. Abril, principal impulsor de la iniciativa, considera plenament justificada aquesta nova investigació arran de noves dades que han sorgit relacionades amb el cas. Especialment, ha destacat, la recent confessió de l'empresari Enrique Ortiz, un dels principals concessionaris de les autopistes i que també està relacionat amb la trama Gürtel. Ortiz va ser detingut el 2010 i, el passat mes d'abril, va confessar haver participat en el finançament il·legal del PP. A més, ha afegit, altres testimonis han reconegut que era habitual donar un percentatge (generalment el 3%) a la formació de les concessions que s'obtenien. El líder ecosobiranista ha defensat, a més, la utilitat que va tenir la comissió investigadora sobre la concessió de l'hospital de Son Espases.

El diputat de Podem, Aitor Morrás, ha afegit que "Eivissa sagna" des de la construcció de les infraestructures, no només pel cost territorial, sinó també per l'immens sobrecost. Dels 9 milions d'euros pressupostats inicialment, van acabar costant 150. Uns doblers que encara ha de pagar la Comunitat Autònoma i als quals cal afegir els prop de 24 milions anuals que cal pagar en funció dels cotxes que hi circulen, un "peatge a l'ombra", segons ha denunciat.

Els grups impulsors pretenien portar la proposta al pròxim ple per evitar que coincidís amb la campanya electoral. Necessitaven, però, el suport de tots els grups parlamentaris i el PP s'hi ha negat, circumstància que no han acabat d'entendre. Amb tot, l'oposició dels populars només ha ajornat una setmana el debat, que es produirà, finalment, dia 14 de juny.

La "rebequeria" del PP

Abril considera que el PP no ha volgut permetre que el debat es fes per la via d'urgència per una "rebequeria" motivada pel fet que MÉS, la setmana anterior, va impedir el mateix amb una proposta del PP relativa a la moratòria de construir en urbanitzacions sense clavegueram.

La portaveu dels populars, Marga Prohens, ha confirmat, de manera implícita, les paraules d'Abril. "No és de rebut que quan un grup té una iniciativa i, legítimamen, vol que es faci via, els altres grups hàgim de possibilitar aquest fet, i quan és el Grup Parlamentari Popular, això no sigui així", ha dit. Prohens, a més, ha suggerit que el PP no donarà suport a la comissió: "No té sentit que entrem en aquest joc". Amb tot, ha recalcat que encara han d'estudiar la decisió final. Prohens considera que la iniciativa és una "arma electoralista" i que es tracta "d'un tema que ja ha estat prou investigat". Ha augurat, a més, que qui pot tenir problemes amb la justícia per aquest tema és l'exconseller socialista d'Habitatge i Territori, Jaume Carbonero, a qui ha acusat d'haver revisat la concessió quan estava en funcions, una decisió que hauria suposat, segons ha dit, "pagar més de 100 milions d'euros a la concessionària". Oliver ja ha respost assegurant que estan convençuts que "no hi ha cap problema amb Carbonero".

Deu anys després, les autopistes d'Eivissa tornaran al Parlament.

stats