Un protocol ‘trans’ per donar més dignitat al col·lectiu
Educació aprova l’eina per “sensibilitzar” la societat
Palma“Quan va succeir el cas de la meva filla no existia cap classe de protocol. Vam anar al centre, sense guies ni normes. Hi vam anar de cor”. Així s’expressà Àlex, el pare d’Emsa, una nina que va néixer amb el sexe masculí però que no s’hi sent. Aquests dubtes, però, enguany s’han pogut esvair: el Govern balear aprovà el mes de novembre un protocol ‘trans’ amb l’ajuda d’entitats com Chrysallis i Ben Amics. Aquest és un dels dos protocols que ha engegat la Conselleria d’Educació per fer front a problemàtiques als centres. L’altre se centrà en el bullying.
2016: Un any de canvi i convulsió
L’objectiu del protocol ‘trans’ és “normalitzar” i “sensibilitzar” la societat. Començar des dels centres era un dels reptes clau. “O la societat viu en convivència o tornam a la llei de la selva”, expressà el conseller Martí March el dia de la presentació del text. Inclou diverses guies d’actuació per fer més còmode el pas per l’etapa escolar dels infants transsexuals. Una de les mesures que es destaquen és que s’obliga la comunitat educativa a adreçar-se a l’estudiant amb el seu “nom sentit”, aquell amb què es vol identificar. Quant a la roba, s’ha de respectar la lliure elecció -també si l’escola té uniformes. Amb relació als banys i als vestidors, els alumnes han de poder accedir als que corresponguin segons la seva identitat de gènere.
“Ajudarà pel fet que molts infants que senten que tenen un sexe que no els correspon puguin estar còmodes”, celebrà Álex, emocionat. És a dir, que puguin ser “feliços”. I, en aquest sentit, la satisfacció és impagable. Álex explicà que el fet que la comunitat educativa hagi escoltat els desitjos de la seva filla ha permès que pugui arribar a ser “la nina més feliç del món”.
Individualitzar
Les mesures que s’adoptin s’hauran d’incloure al pla de convivència de cada centre. En tot l’Estat, ja són 10 les comunitats que disposen d’aquest protocol, que, amb paraules de la directora de l’Institut de Convivència i Èxit Educatiu, Marta Escoda, “permet la coordinació entre la família i els centres”. A més, explicà que cada situació “s’ha d’individualitzar”.
D’aquesta manera, també es preveu evitar situacions de transfòbia que es converteixin en problemes d’exclusió o assetjament escolar. Si se’n detecten, també es posarà en marxa el protocol contra l’assetjament escolar.e