“Quan era al·lot, sant Antoni feia molts de miracles...”
El calendari folklòric de Rafel Ginard ens dona les claus d’una celebració pagana assimilada pel cristianisme

PalmaSant Antoni és una festa de solstici d’origen pagà cristianitzada, igual que Nadal. Té adherències en molts aspectes preromanes: el culte antiquíssim de les saturnals de Roma, la veneració d’una deïtat agrària encarnada en la figura d’un sant cristià, és a dir, sant Antoni com a versió cristiana del vell Saturn pagà.
Les plaguetes del calendari folklòric de Rafel Ginard són plenes d’anotacions d’una festa viscuda a Mallorca intensament, i també diversament, ja que hi ha ritus amb moltes singularitats que creen diferències tradicionals a cada poble. Són expressions originades entorn d’una mateixa festa de solstici d’hivern: moment en què se celebra el triomf de la llum sobre la tenebra, s’invoca el sol generador de vida i el foc n’esdevé símbol absolut. Escriu Ginard que “el culte del foc és una cosa molt ficada en la sensibilitat dels mallorquins”, i llista: “A Mallorca fan foguerons per Sant Antoni Abat, per Sant Sebastià, per les matances, per Santa Catalina, la vigília de Nadal a Biniamar i a Cala Rajada”.
Caràcter primitiu orgiàstic
És una festa de caràcter primitiu orgiàstic i transgressor, una “festa pont” entre Nadal i Carnestoltes. D’aquest tret carnavalesc i de burla en pren nota Rafel Ginard: “Per Sant Antoni Abat, comencen les fresses. Ja el dia de Sant Antoni, sortien carros trumfals amb gent desfressada a Sant Joan. Tiraven olles i gerros per les cases i la gent posaven un fil a les baules i tocaven de darrere un cantó. Ortigaven i tiraven bova, farina, paperí, ous plens de tests o plens de fema i se socorraven amb estopa encesa o amb gatovells.”
Sant Antoni, Abat, de Viana
“L’amo Andreu em diu: ‘Quan jo era al·lot, Sant Antoni feia molts de miracles’... La devoció santantoniera és a Mallorca ben arrelada. Després de la seva mort, el monjo Antoni, abat, va ser enterrat a Alexandria, llavors a Constantinoble, i finalment traslladat a Viena al segle X, d’on s’expandí el seu culte. Allà s’atribuïren poders curatius a les seves relíquies, ja que amb ell es posà fi a l’epidèmia de pesta anomenada Foc de Sant Antoni. El rei En Jaume vingué a Mallorca i dugué una relíquia del sant als monjos Antonians del carrer de Sant Miquel (Ciutat). Estigueren a Mallorca els monjos fins al segle XVIII i deixaren la relíquia als monjos Premonstratenses que estaven a l’església de Bellpuig d’Artà; aquests estengueren la devoció a sant Antoni no tan sols per curar les persones, sinó també més pels animals, i per això és que en venir el dia de la seva festa començaren a beneir el bestiar perquè els guardàs de tot mal”.
Litúrgia religiosa
El devocionari de Sant Antoni s’expressa a través de litúrgia religiosa: la celebració de les completes amb l’apassionat cant dels Goigs a Manacor, la cavalcada amb les beneïdes el dia 17, la lectura de l’Argument a Artà i a Son Servera, com una ofrena glosada anual... Sovint, són cites carregades de fervor popular, com ja passava a sa Pobla en la dècada dels 50: “Acabades les completes, dins l’església un capellà deia ‘Visca Sant Antoni’ i tothom responia ‘Visca!’. Arribaren a fer els grossers i ja cridaven ‘visca Sant Antoni’ abans de començar completes. Ho hagueren de suprimir”.