SANITAT PÚBLICA
Balears13/08/2016

La seguretat del pàrquing de Son Espases, en dubte

CCOO denuncia que accidents com el de dimecres es podien preveure, però la gerència hi lleva ferro

Jaume Vinyas
i Jaume Vinyas

PalmaHa estat una de les imatges més comentades de la setmana. Un cotxe model Smart girat a l’inrevés a la planta baixa de l’aparcament després de caure més de quatre metres, des de la planta d’Urgències. El conductor, un jove de 22 anys, va haver de ser atès, tot i que presentava ferides de caràcter lleu. Tot apunta que l’estrany accident fou fruit d’un error humà, un simple ensurt, però ha obert un debat sobre la seguretat del pàrquing de Son Espases, una polèmica més sobre la gestió de l’hospital de referència de la comunitat.

Els sindicats asseguren que fa més d’un any que denuncien les deficiències i la inseguretat que hi ha al pàrquing de l’hospital. Les barreres com la que es va rompre amb l’impacte de l’Smart estaven fetes, segons diuen, d’un material derivat de l’alumini “que queda molt bé, però que és tan resistent com el vidre”. “Imagina’t que el que li va passar a l’Smart li passa a un autobús”, explica Paco Moreno, de CCOO. Des de la gerència neguen taxativament que hi hagi cap tipus de risc i es remeten al Codi tècnic de l’edificació, que dóna el vistiplau al conjunt de les instal·lacions. El subdirector de gestió, Miquel Àngel Veny, afirma que l’accident de dimecres és un fet insòlit que no es pot imputar a suposades deficiències de seguretat. Les primeres investigacions, diu a l’ARA Balears, han determinat que, per motius encara desconeguts, la part davantera del cotxe es va elevar de manera imprevista i que això fou possible per la naturalesa específica del model. La majoria dels vehicles duen el motor davant i pesen més. Per tant, conclou, l’accident s’hauria produït “encara que la caiguda l’haguéssim protegida amb un búnquer de formigó”.

Cargando
No hay anuncios

Inspecció de treball

Moreno replica, però, que fa molts mesos que adverteixen que algun dia hi haurà una desgràcia. En aquest sentit, destaca que el mes de març, davant la impassibilitat del cap de seguretat, van acudir a Inspecció de Treball per traslladar els seus temors. Un inspector va visitar les instalacions i els va donar la raó. La gerència discrepa, però, de l’abast del requeriment. Asseguren que només fa referència a la planta 0, dues per sobre d’on es va produir l’accident. L’informe, al qual ha tingut accés l’ARA Balears, insta l’hospital a introduir una sèrie de millores que garanteixin la seguretat, especialment dels vianants. En concret, se cita la manca d’una vorera o de dispositius de tipus bol·lards que assegurin una separació física entre els vianants i els vehicles.També adverteix que la senyalització del límit de velocitat quan s’arriba a la zona de consultes (planta zero) “no és visible per als vehicles que pugen del nivell -2”. “En aquesta zona, el pas s’estreny, però no hi ha cap protecció que doni més seguretat al vianant.

Cargando
No hay anuncios

Veny reconeix que les obres de millora requerides per Inspecció de treball no s’han duit a terme, tot i que el requeriment du la firma de dia 25 de maig. Amb tot, asseguren que es faran “aviat” tot i que no pot avançar cap data. Tanmateix, nega que es pugui extrapolar la situació de la planta 0 a la de la -2, on es va produir l’accident de l’Smart.

Els sindicats, en canvi, asseguren que es tracta d’un nou episodi de la connivència, segons diuen, entre la gerència i la concessionària de l’hospital. En aquest sentit, asseguren que els dirigents de l’hospital estan més preocupats d’estalviar costos a la concessionària que d’assegurar el correcte funcionament d’unes instal·lacions milionàries.