Els sindicats ja valoren convocar una vaga a l'aeroport de Palma
Alerten que estaran molt pendents de les subrogacions que s'han de dur a terme a final de juliol
PalmaUn centenar de treballadors de l'aeroport de Palma s'han manifestat en protesta "per la precarietat laboral gratuïta a la qual estan sotmesos", en bona part, per les draconianes condicions que imposa AENA a les empreses concessionàries. Els sindicats que integren els diversos comitès d'empresa que conflueixen a Son Sant Joan han expressat el malestar amb el màxim responsable de l'aeroport, José Antonio Álvarez, qui, recentment, va assegurar als mitjans de comunicació que no forma part del seu àmbit d'actuació controlar si les empreses compleixen o no els seus convenis col·lectius.
En aquest sentit, els sindicats afirmen que el principal responsable de la situació és AENA i han alertat que la d'avui només és una primera mesura. No descarten paralitzar les instal·lacions aeroportuàries en un futur, tot i que, de moment, veuen prematur que una mesura d'aquest abast pugui donar-se aquest estiu. En tot cas, han alertat, a final de juliol entrarà en vigor una nova contracta en el servei d'assistència a persones amb mobilitat. El responsable d'UGT pel sector aeri a Balears, Pepe Cambrón, ha advertit que "si no es compleixen les condicions de la subrogació, convocarem la vaga l'endemà".
Precarietat i torns impossibles
"Visc a l'aeroport i vaig a fer torns a ca meva". Aquesta era una de les pancartes que s'han pogut veure a la protesta. Reflecteix el malestar d'un dels col·lectius més maltractats per la degradació de les condicions laborals a l'aeròdrom. Són els treballadors del 'handling', el servei d'atenció en pista, els qui carreguen i descarreguen les maletes. Els sindicats denuncien que el 80% dels treballadors no arriben a tenir un contracte de 40 hores setmanals. És més, el contracte estàndard, ara mateix, és de 15 hores setmanals i molts empleats es veuen obligats a fer feina per a dues o, fins i tot, tres empreses diferents per poder acumular un salari mileurista. Aquestes empreses, però, treballen en torns rotatius que canvien cada setmana i l'odissea per poder quadrar els torns arriba a provocar que alguns treballadors es vegin obligats a dormir a l'aeroport perquè els surt més a compte que anar i tornar de ca seva quatre vegades al dia.
Pere Escalas és un veterà treballador que ha participat en la protesta. Fa 35 anys que fa feina a l'aeroport, 20 dels quals ha estat com a fix discontinu. Assegura que el seu cas és excepcional i que les condicions van començar a degradar-se amb la liberalització del servei. "Quan jo vaig entrar, em van contractar de reforç de cap de setmana. Eren 7 o 8 hores al dia. Ara els fan un contracte de 10 o 15 hores repartides en cinc dies", explica. A més, les empreses han endurit les condicions i es neguen a pagar les hores mortes entre avió i avió. "Ara et fan fer tres avions en dues hores. A 200 maletes per cada avió. En 10 o 15 anys aquests joves tindran l'esquena feta pols", lamenta.
Coincideix a acusar les ànsies recaptatòries d'AENA com a responsable principal de la situació. I explica una anècdota il·lustrativa respecte d'aquest tema: "Fa uns anys, vam reclamar la instal·lació d'uns lavabos prop de la pista per si ens sorgia una urgència. AENA ho va acceptar només si pagàvem pel seu ús i, finalment, no es varen instal·lar".
Incertesa davant una nova subrogació
Un altre dels col·lectius que ha volgut manifestar el malestar és el dels PMR's, el personal encarregat d'assistir els passatgers amb dificultats de moviment. El 27 de juliol entra en vigor la nova contracta i donen per fet que una nova subrogació afectarà les ja paupèrrimes condicions laborals.
El representant sindical Jairo Aranda ha denunciat pràctiques similars a les que suporten els 'handlers': contractes de quinze hores setmanals que després es van allargant en funció de si l'empresa té necessitats de cobrir imprevistos. En aquest sentit, lamenten que les hores “complementàries” se sol·liciten el mateix dia i que els treballadors que fan feina a altres bandes no estan en condicions d'assumir-les. Llavors les han d'assumir els treballadors més precaris. “Alguns han arribat a fer feina 14 hores en un dia. Tot per un salari de 5 euros l'hora”, afirma.
AENA també és el blanc de les crítiques d'aquest col·lectiu. Asseguren que l'ens estatal cobra un euro per sufragar aquest servei en tots els bitllets d'avió. L'aeroport de Palma, per tant, estaria ingressant uns 12 milions d'euros anuals per aquest concepte. El servei, en canvi, ha estat adjudicat per 4.290.000 a una empresa que pertany al grup de la constructora OHL. El preu suposa una rebaixa de gairebé un milió d'euros respecte de la darrera contracta, adjudicada per 5.150.000 euros a una empresa del grup ACS.
Els representants sindicals reconeixen que hi ha molta por en els treballadors però també molta indignació. I aquesta, ja se sap, pot esclatar en qualsevol moment.