Competència multa amb 9,1 milions d'euros els transportistes de les illes per "formar un càrtel"
El sector atribueix la multa al "desconeixement de la realitat i la conjuntura insular" i anuncia un recurs a l'Audiència Nacional
PalmaLa Federació Balear de Transport (FEBT) ha anunciat aquest dimarts que la majoria de conductors d'autocar de les Balears recorreran a l'Audiència Nacional contra la sanció administrativa de 9,1 milions d'euros que ha imposat la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) a la patronal i a les gairebé 40 empreses d'autocars de les Illes.
Els transportistes atribueixen la multa, del 9 de març passat, al "desconeixement de la realitat i la conjuntura insular", segons ha informat la federació en un comunicat.
La CNMC sancionà la FEBT per haver cooperat suposadament en un càrtel de transport escolar a les Balears. Segons la comissió, la federació hauria recomanat i difós tarifes d'excursions i trasllats de transport discrecional a Mallorca i hauria acordat el repartiment del transport a l'illa.
Respecte a la primera conducta sancionada, la FEBT considera que la CNMC no ha provat ni la cooperació de la patronal ni el càrtel i assenyala que la CNMC "no ha tingut en compte en absolut les particularitats del sector del transport a Balears, fortament marcat per la insularitat".
En aquest sentit, hi afegeixen que "són aquestes particularitats, i no les pròpies d'un càrtel, les que expliquen que les empreses de transport balear, en les licitacions del transport escolar a Balears, només trobin rendibilitat en les rutes de la seva àrea i, per tant, es limitin a aquestes".
Igualment, la FEBT considera que la CNMC hauria d'haver entès que només aquelles empreses d'implantació local propera als centres escolars estan en posició de prestar el servei. Aquesta és una de les raons més destacades en el cas de Formentera, on existeix una sola empresa de transport discrecional, "que és lògicament l'única que pot assumir el transport escolar de manera rendible".
Tanmateix, la FEBT considera que la comissió ha desatès la seva explicació, segons la qual la seva organització respon a un acord previ entre transportistes i agències de viatges que es remunta fins al 1977.
Quant a la infracció per acords de repartiment en el transport discrecional de Mallorca, la FEBT ha assenyalat que, fins a l'entrada en vigor de la llei el 9 de juliol del 2013, per la qual es modifica la Llei d'ordenació de transports terrestres, es permetia la col·laboració en el transport de viatgers quan les empreses rebessin demandes de port que excedissin de la seva pròpia capacitat.