Els usuaris de la Targeta Ciutadana podran fer transbord al metro l'any que ve
A partir del 2019 s'integraran completament els sistemes de transport urbà i interurbà
PalmaEls usuaris de la Targeta Ciutadana que utilitzin l'EMT podran, a partir del primer semestre del 2018, fer transbord al metro. L'Ajuntament i el Govern han iniciat el procés d'integració tarifària, que, una vegada es culmini, l'any 2019, permetrà als usuaris de la Targeta Intermodal que viatgin en tren o bus interurbà utilitzar els autobusos de l'EMT sense pagar un nou bitllet i que els ciutadans viatgin a la Part Forana amb la Targeta Ciutadana.
La intenció és mantenir el règim tarifari actual i que el temps màxim per fer un transbord sigui de 90 minuts. "És una fita històrica", ha afirmat aquest dimarts el batle de Palma, José Hila, qui també ha assegurat que es tracta d'una aposta tant de l'Ajuntament com del Govern per "un transport públic més potent i integrat que planti cara al cotxe privat".
Fins ara, la integració s'havia donat pel que fa als trens i als autobusos interurbans, però la falta d'integració amb l'EMT produïa, segons Hila, "una barrera" en l'ús del transport públic, ja que era necessari comprar un nou bitllet. La integració d'aquesta primera fase amb el metro permetrà fer un estudi de les línies d'autobús de l'EMT que fan un recorregut similar i, en paraules de Joan Ferrer, regidor de Mobilitat, "es redimensionaran" per fer-les "eficients" i es passarà a "integrar el metro com una línia de bus més".
El conseller de Territori, Energia i Mobilitat, Marc Pons, ha assenyalat que s'està fent "una passa molt important" pel que fa a la "comoditat" de l'usuari, però també econòmicament, ja que, amb la integració, una persona de qualsevol barri de la ciutat podrà agafar un bus cap a l'estació Intermodal i, des d'allà, el metro a la UIB sense el cost addicional que suposa ara.
Així, es romp "el gel que hi havia entre els dos sistemes, que treballaven d'esquena l'un de l'altre", ha afirmat Pons, i s'inicia un flux d'informació entre l'EMT i el consorci de transport, que compartiran dades sobre passatgers o facturació. Ferrer ha explicat que s'implementarà un "sistema intern de compensacions" entre les empreses que permetrà que ni el Govern ni l'Ajuntament surtin perdent en qüestions de recaptació amb el bitllet únic.
Actualment hi ha unes 400.000 targetes ciutadanes, entre les quals s'inclouen les dels empadronats a Palma, però també les dels residents dels pobles que tenen un conveni amb Cort per expedir-les. Segons les dades que ha facilitat el director general de Mobilitat del Govern, Jaume Mateu, el metro va tenir l'any 2016 uns 700.000 passatgers i el 80% d'aquests són residents a Palma (i, per tant, es beneficiaran de les primeres mesures d'integració tarifària, el 2018).