El valor educatiu de la cooperació

Participants en els programes de mobilitat internacional de l'Oficina de Cooperació al Desenvolupament i Solidaritat de la UIB s'han trobat per intercanviar les seves vivències

Trobada de participants en els programes de mobilitats internacional de l'Oficina de Cooperació al Desenvolupament i Solidaritat (OCDS) / I.BUJ
Anna Vidal
06/11/2017
3 min

PalmaDotze participants dels programes de mobilitat internacional de l'Oficina de Cooperació al Desenvolupament i Solidaritat (OCDS) de la UIB han compartit aquest dilluns les seves vivències de cooperació universitària gràcies al programa d'Estades Solidàries i al programa de pràctiques dels estudis de grau o de màster amb beques de mobilitat en l'àmbit de la cooperació.

A l'acte, hi han pres part membres de la comissió de seguiment del conveni en matèria de cooperació entre el Govern i la UIB; la consellera de Serveis Socials i Cooperació, Fina Santiago, i el rector de la UIB, Llorenç Huguet. Santiago ha reiterat el compromís del seu departament perquè aquests programes “es continuïn fent”. Per la consellera, aquests programes no només faciliten l'aportació de coneixements “en situacions de més necessitat que nosaltres” sinó que també són una experiència “que ajuda a madurar” i a “valorar el que tenim i saber-ho defensar”.

Per la seva banda, Huguet ha defensat que la universitat no és només un espai per aprendre coneixements i habilitats, sinó que també “hem d'ensenyar valors com la solidaritat”. “Sou els millors ambaixadors per animar els vostres companys”, hi ha afegit Antoni Aguiló, vicerector de Campus, Cooperació i Universitat Saludable.

En primera persona

Cyntia: “He après més del que he donat”

Na Cyntia ha realitzat les pràctiques del postgrau en Psicologia Sanitària a Cochabamba (Bolívia), concretament, en un centre d'acollida transitori que atén dones adolescents (12-17 anys) víctimes de tràfic d'explotació sexual gestionat per la Fundació Solidària Amaranta. Resiliència, compromís o solidaritat són alguns dels valors que, segons Cyntia, més li ha aportat aquesta experiència. “Han estat molts aprenentatges difícils de posar en paraules, he après més del que he donat”, ha asseverat. Per Cyntia, boliviana de naixement, aquesta experiència també li ha servit per valorar el que té i prendre consciència de les mancances del seu país d'origen i tot el que queda per fer. “No vull oblidar-me de la meva realitat”, ha sentenciat.

Na Blanca i na Marta durant la seva estada a Perú / UIB

Blanca i Marta: “És una experiència que creim que s'ha de viure”

Na Blanca i na Marta varen optar per anar a Lima (al Perú) a viure l'experiència de fer pedagogia hospitalària amb l'associació Aprendo Contigo. No era un camp desconegut per a elles perquè, a través de l'associació Inéditos, realitzen pedagogia hospitalària a Son Espases. “L'experiència ens va enriquir molt perquè les condicions d'allà no tenen res a veure amb les de Son Espases, ens va impactar molt com treballen”, ha destacat una d'elles. “Et fa veure una realitat que no creies que existís, és una experiència que creim que s'ha de viure”, hi ha afegit l'altra companya.

Els programes

Durant el curs acadèmic 2016-17 la convocatòria del programa Estades Solidàries va implicar un total de quatre contraparts sòcies, quatre entitats locals de les Illes Balears, dos països i hi participaren deu alumnes i una persona del PAS. D’altra banda, al programa de les beques de pràctiques varen participar disset alumnes de grau i de màster de sis estudis diferents, hi varen prendre part vuit contraparts sòcies de sis països diferents i un total de dotze professors com a tutors.

La convocatòria de beques de pràctiques per als estudis oficials de grau o màster en el marc de la cooperació al desenvolupament ja es troba oberta, mentre que el termini per sol·licitar plaça al programa de voluntariat Estades Solidàries s’obrirà pròximament.

stats